پربازدیدترین ها

کد خبر: 191357 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴

پاشنه آشیل کرمانشاه در اتاق عمل قرارگاه خاتم؛

کلنگی که فقط یکبار زمین خورد

آنچنان که شهرداری کرمانشاه می گوید، پس از کلنگ زنی طرح بزرگراه امام حسن (ع)، روشن شد که اعتبار کافی وجود ندارد و به همین دلیل کلنگ ها زمین گذاشته شد.

کلنگی که فقط یکبار زمین خورد

به گزارش بازی دراز، 

محسن زاهدی، دبیر شورای ترافیک استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: کرمانشاه شهری طولی است و شمال و جنوب آن تنها با سه محور ارتباطی به هم وصل می شود که این پاشنه آشیل شهر است.
او اعتقاد دارد، باید شمال و جنوب کرمانشاه توسط محورهای مختلفی به هم متصل شود تا در زمان بحران، راه بندان و تراکم سنگین ایجاد نشود و زمینه یک حمل و نقل سریع وجود داشته باشد.
مبنای این دیدگاه، اصول پدافند غیرعامل است که می گوید محورهای ارتباطی شهر باید به گونه ای باشد که ارتباط نقاط مختلف با یکدیگر و دسترسی به خروجی های اصلی، متعدد، سریع و راحت باشد؛ به طوری که در صورت تخریب یک یا چند محور به دلیل حواث طبیعی یا انسانی، محورهای جایگزینی برای استفاده شهروندان وجود داشته باشد.
به باور زاهدی، کریدور شرقی شهر کرمانشاه یا همان بزرگراه امام حسن (ع) یکی از این محورهای مهم است.
این بزرگراه از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه است که در صورت عملیاتی شدن، شریان های شرقی و غربی شهر را به هم متصل و حلقه بزرگراهی دور شهر(رینگ) کرمانشاه را تکمیل می کند.
برای احداث این بزرگراه راهی جز عبور از دل پادگان شهید سروران ارتش وجود ندارد.
بزرگراه امام حسن (ع) هشت و نیم کیلومتر طول دارد که از انتهای خیابان جم خانه در جعفرآباد آغاز می شود و با عبور سه کیلومتری از داخل پادگان سروران ارتش، شهرک صادقیه، سراب قنبر و پشت شهرک متخصصین به کمربندی غربی و جاده اسلام آباد غرب متصل می شود.

*ارتش کل منطقه را تخلیه می کند
ابتدا قرار بود تنها، مسیر اجرای طرح و بخشی از پادگان در اختیار شهرداری قرار گیرد اما آنچنان که مجتبی نیک کردار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در پاسخ به خبرنگار ایرنا می گوید: ارتش کل منطقه را خالی و تحویل شهرداری می دهد.
به گفته او 'ارتش اجازه این کار را از ستاد کل نیروهای مسلح گرفته و در نتیجه رایزنی استانداری اکنون قرار است، کل پادگان به خارج از شهر منتقل شود و زمین آن تغییر کاربری و به شهرداری انتقال پیدا کند.'
نیک کردار در باره جزئیات توافق شهرداری و ارتش توضیح داد که 'ارتش 40 درصد واحدهای مسکونی این منطقه و پنج درصد زمین های تجاری را برای خود نگه می دارد و مابقی متعلق به شهر و شهرداری است که هزینه اجرای طرح می شود.'
در واقع ارتش با فروش این زمین های تجاری، هزینه تهیه و تاسیس پادگان موردنظر خود را در خارج از شهر تامین می کند.
درآمد حاصل از فروش مابقی اراضی تغییر کابری یافته، در اختیار شهرداری قرار می گیرد و صرف احداث بزرگراه، فضاهای عمومی، پارک، باغ راه و... می شود.
به گفته عبدالرضا شعبانی، شهردار کرمانشاه، این بزرگراه سه خط رفت و سه خط برگشت دارد.
اگر این محور به بهره برداری برسد، به معنی کاهش بار ترافیک سنگین میدان آزادگان، خیابان شهید جعفری و میدان فردوسی است.

*ما آماده ایم؛ شهرداری شروع کند
این بزرگراه شهری چهارم مهرماه امسال با حضور فرمانده قرارگاه عملیاتی ارتش در غرب کشور و شهردار کرمانشاه کلنگ زنی شد اما هنوز اقدام خاصی برای احداث آن صورت نگرفته است.
امیر منوچهر کاظمی، فرمانده قرارگاه عملیاتی ارتش در غرب کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید که تاخیر در آغاز عملیات اجرایی بزرگراه ارتباطی به این قرارگاه ندارد و ناشی از مشکلات مالی و اعتباری شهرداری است.
به گفته او 'عملیات اجرایی بزرگراه به عهده شهرداری است و از نظر ارتش مانعی برای آغاز احداث این محور وجود ندارد زیرا در مسیری که بزرگراه باید از داخل پادگان عبور کند، هیچ ساختمان و مانعی بر سر راه نیست که نیازمند اقدام ارتش باشد.'
امیر کاظمی در باره زمان انتقال پادگان سروران هم عنوان می کند که 'این موضوع به چند عامل بستگی دارد؛ نخست تامین نقدینگی و اعتبار لازم برای تهیه محل مناسب تاسیس پادگان جدید و دیگری، جانمایی پادگان جدید.'
به گفته وی، جانمایی پادگان اکنون در دستور کار است و تا یکی 2 ماه آینده محل آن انتخاب می شود.
امیر کاظمی در زمان کلنگ زنی طرح هم گفته بود: از پنج سال پیش آمادگی خود را برای ساخت این بزرگراه به شهردار وقت اعلام کردیم اما تا امروز این مسأْله به فراموشی سپرده شده بود.

*مسیری زیباتر از بلوار طاقبستان
آنچنان که شهردار کرمانشاه در مراسم کلنگ زنی گفته است، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح هزار و 200 میلیارد ریال برآورد شده که هزار میلیارد ریال آن صرف ساخت پنج تقاطع غیرهمسطح در مسیر و مابقی برای ایجاد زیرساخت و آسفالت بزرگراه به کار می رود.
2 تقاطع از پنج تقاطعی که وعده احداث آن داده شده، در آغاز و انتهای بزرگراه، یک تقاطع برای دسترسی به شهرک صادقیه، یک تقاطع برای دسترسی به سراب قنبر و تقاطع دیگر هم برای ورود به کمربندی شرقی و جاده اسلام آباد غرب تعیین شده است.
دسترسی های فرعی و محلی دیگری نیز برای این بزرگراه در نظر گرفته شده که منظره ای زیبا به آن خواهد داد.
شعبانی معتقد است این محور ارتباطی حتی از بلوار طاقبستان هم زیباتر می شود به ویژه اگر آب سراب قنبر هم در نمای شهری طرح به خوبی دیده شود.
اما نکته قابل تامل اینجاست که در لایحه بودجه 95 شهرداری کرمانشاه، هیچ اشاره ای به بزرگراه امام حسن (ع) نشده است.
در این لایحه که شهردار کرمانشاه پنجم بهمن ماه آن را به شورای شهر ارائه کرده، تنها از پنج تقاطع بزرگراه در لیست پروژه های عمرانی نام برده شده است.

*کلنگی که فقط یکبار زمین خورد
آنچنان که شهردار کرمانشاه می گوید، طرح بزرگراه امام حسن (ع) ابتدا کلنگ زنی شده و بعد که موضوع اعتبار اجرای پروژه مطرح شده است، کل کار متوقف شده و کلنگ ها هم زمین گذاشته شد.
عبدالرضا شعبانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره علت توقف عملیات اجرایی این بزرگراه عنوان کرد: پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات با ارتش، مطالعات طرح انجام و کلنگ آن توسط شهرداری بر زمین زده شد؛ ولی برای تداوم عملیات اجرایی پروژه اعتبار بالایی برآورد شد که با بودجه اندک شهرداری و استانداری ممکن نبود.

* قرارگاه خاتم به داد رینگ کرمانشاه می رسد؟
به گفته شعبانی 'برای تداوم عملیات اجرایی و براساس تصمیم شهرداری و استانداری، پای قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) سپاه پاسداران به پروژه کشیده شد.'
شهردار کرمانشاه اضافه می کند: با قرارگاه خاتم بر سر 11 پروژه شهرداری کرمانشاه توافق شد که این پروژه ها دارای 11 تقاطع هستند و پنج تقاطع آن به بزرگراه امام حسن(ع) اختصاص دارد.
شعبانی تصریح کرد: 6 طرح دیگر هم تقاطع های امام حسین (ع)، امام خمینی (ره)، سپاه، مادر، آزادگان و تقاطعی واقع در ورودی شرقی شهر است.
وی می گوید: اکنون قرارگاه خاتم در حال بررسی مطالعات طرح بزرگراه امام حسن (ع) برای اجرای آن است و چنانچه نیاز باشد، تغییراتی را در طرح انجام می دهد.
به گفته شعبانی 'پس از اتمام مطالعات و تایید آن توسط شهرداری و استانداری، عملیات اجرایی پروژه توسط قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) آغاز می شود.'
جدای از موضوع دردآور کلنگ زنی های کارشناسی نشده، به نظر می رسد اگر مدیران شهرداری می خواهند که طرح مهم بزرگراه امام حسن (ع) دچار روزمرگی و اسیر زمان نشود، باید با یک همت و رایزنی جدی با قرارگاه خاتم، به سرعت کلید اجرای طرح را بزنند.
به ویژه اینکه با خروج پادگان ارتش از داخل شهر، مساحت بزرگی از زمین های مرغوب آزاد و آماده فروش می شود و این طرح حتی می تواند با یک مدیریت صحیح، برای شهرداری درآمدزا هم باشد.