پایگاه خبری تحلیلی بازی دراز ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۰۷
مدیرکل آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای استان کرمانشاه مطرح کرد:

تحصیل ۴۱ درصد دانش‌آموزان کرمانشاه در رشته‌های فنی

بازی دراز 1404:مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه گفت: با اجرای طرح‌های مهارت‌محور مشترک، سهم دانش‌آموزان هنرستانی استان به ۴۱ درصد افزایش یافته و مسیر تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه هموار شده است.

احسان ایمانی هرسینی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: گرایش پائین دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای به‌دلیل قرار گرفتن آموزش‌های رسمی در اختیار آموزش و پرورش است، اما طرح مشترک «همنوا» در کرمانشاه توانسته علاقه و مهارت دانش‌آموزان را افزایش دهد. 

وی ادامه داد: این طرح با همکاری اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش اجرا شد و جزو استان‌های برتر کشور در این زمینه محسوب می‌شویم؛ هدف اصلی این طرح، ایجاد فرصت‌های مشارکتی و آموزش مهارتی برای دانش‌آموزان بود تا علاقه آن‌ها به رشته‌های فنی افزایش یابد. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: در این طرح، سه هنرستان وابسته به آموزش و پرورش راه‌اندازی شد که با منابع مشترک اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند و یکی از آن‌ها برای نخستین بار با مدل جوار صنعت و با همکاری کلیدی خانه صنعت و معدن راه‌اندازی شد. 

ایمانی هرسینی افزود: در این مدل، فضای فیزیکی توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، نیروی انسانی و منابع آموزشی توسط آموزش و پرورش و تجهیزات آموزشی توسط خانه صنعت تأمین شده و ضمن اینکه تعهد اشتغال برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شد و هم‌اکنون حدود ۸۰ دانش‌آموز در شهرک صنعتی در حال آموزش هستند. 

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های ویژه طرح، برگزاری تورهای مهارتی برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول بود؛ دانش‌آموزان کلاس نهم از کارگاه‌های مهارتی بازدید می‌کنند و یک ساعت آموزش کپسولی دریافت می‌کنند تا هم با مهارت آشنا شوند و هم علاقه‌مندی آن‌ها به این حوزه افزایش یابد. 

هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه برای مهارت‌گرایی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: خوشبختانه این تلاش‌ها نتیجه داد و امسال بر اساس آمار، جمعیت دانش‌آموزان هنرستانی در استان ۲ درصد رشد داشت؛ این عدد از ۳۹ درصد سال گذشته به ۴۱ درصد در مهرماه امسال رسید و مسیر برای رسیدن به هدف ۴۵ درصد طبق برنامه هفتم توسعه هموار شده است. 

ایمانی هرسینی تأکید کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه، قرار است جمعیت دانش‌آموزان حوزه مهارتی به ۵۰ درصد برسد؛ برای استان کرمانشاه، هدف ۴۵ درصد تعیین شده است و با توجه به روند فعلی، امیدواریم تا پایان برنامه، این عدد محقق شود و علاقه‌مندی دانش‌آموزان به مهارت افزایش یابد. 

وی در خصوص همکاری با صنایع استان، گفت: به دستور استاندار و مصوبه شورای برنامه‌ریزی، مقرر شد تمامی ۱۴ صنعت بزرگ استان یک هنرستان جوار راه‌اندازی کنند؛ کارگاه توسعه مهارت هفتگی صنایع را بررسی می‌کند تا دانش‌آموزان با صنایع بزرگ استان آشنا شوند و مراکز جوار هنرستان‌ها فعال شوند. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه درباره اقدامات فرهنگی برای تغییر نگاه خانواده‌ها به رشته‌های فنی، بیان کرد: تمام بسترها و ظرفیت‌های رسانه‌ای را به کار گرفته‌ایم؛ طرح تور مهارتی در فاز دوم شامل خانواده‌ها و اولیا هم خواهد شد تا آن‌ها هم با مهارت‌گرایی دانش‌آموزان آشنا شوند و در تصمیم‌گیری برای آینده فرزندانشان مشارکت داشته باشند. 

ایمانی هرسینی اذعان کرد: واقعیت این است که نسل جدید به سمت مهارت‌گرایی حرکت می‌کند و نگاه صرف به مدرک‌گرایی کاهش یافته است؛ رسانه‌های جمعی نقش مهمی در این جهت‌دهی دارند و علاقه‌مندی نوجوانان به مهارت‌های کاربردی روز به روز در حال افزایش است. 

وی گفت: تجربه نشان می‌دهد که با فراهم کردن فرصت‌های واقعی آموزش مهارتی، همکاری نهادهای آموزشی و صنعتی و حضور خانواده‌ها در فرآیند تصمیم‌گیری، می‌توان گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های فنی را به شکل قابل توجهی افزایش داد و آینده‌ای مهارت‌محور برای آن‌ها فراهم کرد. 

توجه نسل جدید به مهارت‌گرایی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه اذعان کرد: دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال سن به مهارت علاقه‌مند شده و پیگیر آن هستند و امیدواریم خانواده‌ها این انگیزه را تقویت کنند و فرهنگ غلط مدرک‌گرایی که در دهه ۴۰ تا ۶۰ رایج بود، مانع تصمیم‌گیری دانش‌آموزان نشود. 

ایمانی هرسینی افزود: امیدواریم والدین اجازه دهند جوانان بر اساس علاقه خود به مهارت‌گرایی روی آورند و تصمیمات خود را برای مسیر تحصیلی و شغلی اتخاذ کنند؛ نسل امروز با دیدگاه نوین، مهارت را راه پیشرفت می‌داند و انگیزه بالایی برای یادگیری دارد. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه ادامه داد: با اجرای این برنامه‌ها، هدف داریم حضور دختران در هنرستان‌ها و رشته‌های مهارتی افزایش یابد؛ گرچه آمار دقیق هنوز در اختیار نیست، اما روند افزایشی امسال نشان می‌دهد علاقه‌مندی بانوان به مهارت رو به رشد است و اقدامات آموزشی و فرهنگی نتایج ملموسی داشته است. 

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و خیران

ایمانی در پاسخ به نحوه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و خیران برای تجهیز مراکز مهارتی، گفت: طرح سه‌جانبه شهرک صنعتی فرامان نمونه موفقی بود که فضا توسط فنی و حرفه‌ای، نیروی انسانی توسط آموزش و پرورش و تجهیزات توسط بخش خصوصی و خیران تأمین شده و برای اولین بار مجموعه آموزشی کاملی در استان راه‌اندازی شد. 

وی افزود: در فعالیت‌های کوچک‌تر از جمله در مسابقات ملی مهارت نیز از کمک خیران بهره برده‌ایم، همچنین مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را فعال کردیم و تجهیزات جدید کارگاه‌های آموزشی با مشارکت شرکت‌ها و خیران تأمین شده است. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه در پایان گفت: این همکاری سه‌جانبه و مشارکت بخش خصوصی و خیران، زمینه ارتقای کیفیت آموزش مهارتی را فراهم کرده و موجب شده دانش‌آموزان با امکانات مناسب و شرایط واقعی آموزشی با مهارت‌ها آشنا شوند و انگیزه بیشتری برای ورود به بازار کار پیدا کنند.