پربازدیدترین ها

سرویس: تازه های خبر کد خبر: 231120 ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱

ضرر کنکور برای ادبیات!

مجید ابوفاضلی می‌گوید: مطرح کردن مباحث به صورت تستی به ویژه ادبیات و دینی با توجه به این‌که حالت مفهومی و قرابت معنایی و پیچیده دارند، گاه بچه‌ها را از ادبیات و مباحث دینی منزجر می‌کند.

ضرر کنکور برای ادبیات!

این شاعر و معلم درباره حذف درس‌های عمومی از کنکور ۱۴۰۲  با بیان این‌که نمی‌تواند به صورت خیلی جزئی وارد این ماجرا شود، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم کنکور بتواند در هدفی که از آموزش‌ درس‌های ادبیات، دینی، عربی و زبان انگلیسی متصور هستیم، تأثیر بگذارد. تا امسال که در درس‌های ذکر شده از جمله ادبیات که در کنکور به صورت عمومی مطرح بود، بچه‌ها خیلی اهل ادبیات نمی‌شدند زیرا فضای کنکور، فضای تست، حافظه کوتاه مدت و بحث گزینه‌ای خواندن است و چیزی به عنوان آموزش ادبیات، مطرح نیست کما این‌که در درس‌های دیگر هم مثل درس دینی، مباحث عمیق دینی مطرح نمی‌شود.

 او سپس یادآور شد: البته با توجه به مطرح شدن درس‌هایی مانند ادبیات و دینی در کنکور، توجه و حساسیتی نسبت به آن‌ها وجود داشت اما یادگیری به معنای درست کلمه لزوما با کنکور همراه نیست. اگر قرار باشد بحث درس‌های عمومی یعنی ادبیات، دینی و عربی و زبان نگلیسی به ویژه ادبیات، به هدف خود برسد، باید فارغ از کنکور برنامه‌ای برای آن‌ها داشته باشیم.

 ابوفاضلی با بیان این‌که کنکور گاه به درس‌های عمومی ضربه زده است، گفت: مطرح کردن مباحث به صورت تستی به ویژه ادبیات و دینی با توجه به این‌که حالت مفهومی و قرابت معنایی و پیچیده دارند، به جای این‌که لذت ادبی و علاقه‌مندی ادبی در آن‌ها تقویت کند، گاهی بچه‌ها را از ادبیات و مباحث دینی منزجر می‌کند. در واقع بحث بازار کنکور و پیچیدگی‌های خاص درس‌ها باعث شده بچه‌ها از اصل مطلب فاصله گرفته و به بحث‌های حاشیه‌ای بپردازند. حتی برخی از معلمان ادبیات و دینی هم به لحاظ مفهومی بودن بسیار پرسش‌ها و قصه‌هایی از این دست، نمی‌توانند تست‌های کنکور را صد ‌در صد جواب بدهند!

 این شاعر با تأکید بر ضربه‌زننده بودن کنکور، خاطرنشان کرد: این‌که فارغ از کنکور برای این درس‌ها چه کاری باید انجام دهیم، موضوع دیگری است اما در مجموع فکر نمی‌کنم حذف درس‌های عمومی در کنکور اشکال چشمگیری در فرایند یادگیری ایجاد کند. شاید اگر آموزش ادبیات و دیگر درس‌ها با برنامه و پشتیبانی و منطق درستی پیش گرفته شود، از جهتی می‌تواند به نفع این درس‌ها هم باشد. در واقع بچه‌های باید در فضای آزاد و فارغ از استرس کنکور وتست‌زنی به اصل مطلب ادبی علاقه‌مند شوند. فکر می‌کنم آموزش ادبیات بیشتر وابسته به نوع تدریس و خود معلم و متن ادبی‌ای است که در اختیار بچه‌ها قرار داده می‌شود نه عامل کنکور، شاید حساسیت‌هایی که برای این رویداد وجود دارد، اثر منفی بیشتری داشته باشد. حالا که قرار است این درس‌ها حذف شود به نظرم می‌شود تمهیداتی دیگری اندیشید تا بچه‌ها به آن لذت و فهم ادبی برسند.