خودروهای سنگین و کامیونهای حمل بار کار ترانزیت کالا به مرزهای پرویز خان، خسروی، شیخ صله و تیله کو را برعهده دارند و باتوجه به عدم وجود فرودگاه و راه آهن در این منطقه مرزی و عدم برخورداری از ترانزیت ریلی و هوایی تمام وظیفه حمل بار برای صادرات به کشور عراق برعهده ترانزیت جادهای است که کامیونهای حمل بار این کار را انجام میدهند.
کامیونهای سنگین حمل بار از نقاط مختلف کشور انواع محصولات را از تره بار گرفته تا خشکبار و مواد سوختی برای صادرات به کشور عراق به مرزهای چهارگانه غرب کشور انتقال میدهند و این کامیونها که در طول روز رانندگی میکنند در ساعات شبانه نیازمند استراحت میباشند که بدن آنها استراحت کافی را برای رانندگی در ادامه مسیر در طول روز داشتهباشد لذا اگر این خودروها در ساعات اول شب به سرپل ذهاب برسند مجبور هستند که در این شهرستان استراحت شبانه خود را انجام دهند و باید خودرو خود را در یک جای امن پارک کرده و خود نیز در داخل خودرو استراحت نمایند.
پارکینگهای عمومیبرای این رانندگان بهترین و امن ترین مکان است که بدون داشتن هرنوع دغدغهای بتوانند با خیال راحت تا صبح استراحت کنند و با توجه به هزینه ورودی که به مالک و نگهبان پارکینگ پرداخت میکنند امنیت خودرویشان را از آنها طلب میکنند و مالکین این پارکینگها هم در مقابل این رانندگان موظف به تامین امنیت آنها هستند و لذا این کار هم برای رانندگان ماشین سنگین مناسب میباشد و هم برای مالکین پارکینگها هم منافعی دارد و میتوان گفت که یک معامله دوسر برد میباشد.
احداث پارکینگهای عموی خودروهای سنگین باتوجه به اینکه شهرستان سرپل ذهاب در مسیر چهار مرز زمینی و مرزهای پرویز خان و خسروی به عنوان دومرز رسمی بزرگ که بیشترین صادرات کشور به قسمت کردستان و قسمت عربی عراق را در آنها انجام میشود میتواند سود و منفعتی مناسب را برای شهرستان داشتهباشد و باعث تعجب است که در این شهرستان مرزی بعد از گذشت چندین سال از انجام تبادلات مرزی در مرزهای پرویز خان و خسروی هنوز یک پارکینگ عمومی را برای خودروهای سنگین حمل بار احداث نکردهاست و از این منفعت بزرگبینصیب ماندهاست.
حال باتوجه به اینکه شهرستان سرپل ذهاب فاقد پارکینگ عمومی است رانندگان خودروهای سنگین نمیتوانند مکان مناسب و امنی را برای پارک کردن خودروی خود پیدا کرده و با خیال راحت استراحت کنند و لذا مجبور میشوند که برای استراحت کردن خودروی خود را در یک مکان دارای دوربین در داخل شهر پارک کنند که از خطر سرقت اموال خود توسط سارقین در امان باشند و لذا داخل شهر و پارک کردن در کنار بانکها و مغازه هایی که دارای دوربین مدار بسته هستند بهترین و امن ترین مکان برای آنها میباشد ورود این کامیونها به شهر همان و ایجاد آلودگی صوتی و آلودگی هوا و تخریب آسفالت خیابانها ارمغانی است که این خودروها برای شهر و شهروندان به بار میآورند.
ملکی از شهروندان سرپلذهاب است که در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ورود این خودروها در ساعات شبانه به شهر و آلودگی صوتی که ایجاد میکنند باعث اذیت و آذار خانوادهها شده و آسایش ما را سلب میکنند. وی افزود: راهنمایی رانندگی باید مثل روز در ساعات شبانه هم از ورود این خودروها به داخل شهر جلوگیری نماید تا مردم بتوانند در آرامش به استراحت بپردازند نه اینکه در ساعات بامداد با صدای این خودروها آرامش آنها به هم بخورد.
جلوگیری از ورود خودروهای سنگین حمل بار به داخل شهر در ساعات شبانه نیازمند احداث یک پارکینگ عمومی در بیرون از شهر است که بتواند امنیت این خودروها را تامین کرده و رانندگان نیز در کمال آرامش به استراحت پرداخته و نیازمند ورود به داخل شهر برای استراحت نباشند. خبرنگار ما در ادامه به سراغ شهردار سرپلذهاب رفته و اقدامات شهرداری برای این موضوع را جویا شدهاست.
علیرضا قطرهای در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ما به وجود این مشکل کاملا واقف بوده و در صدد رفع آن هستیم کما اینکه ورود این خودروهای سنگین به داخل شهر برای خود شهرداری هزینه در پی خواهد داشت و ما خود به رفع هرچه سریعتر این مشکل راغب هستیم.
وی افزود: احداث پارکینگ عمومیبرای خودروهای سبک و سنگین به منظور ایجاد آرامش و زیباسازی شهری در برنامه ریزی شهری مدنظر قرار گرفتهاما متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت موجود و کافی برای احداث پارکینگ در شهرستان اجرای این طرح باتاخیر مواجه شدهاست
. شهردار سرپلذهاب گفت: احداث پارکینگ عمومی و جلوگیری از ورود خودروهای سنگین به داخل شهر از مطالبات بحق مردم است که باید مورد توجه ویژه مسئولین دستگاههای متولی قرار گیرد و شهرداری نیز در این زمینه پای کاراست و قطعا در جلسه شورای ترافیک شهرستان مطرح خواهد شد که با مشارکت تمام دستگاههای متولی و بارفع موانع موجود اجرایی شود.
قطعا شهرداری به تنهایی نمیتواند برای رفع این مشکل اقدام کند و دستگاههای متولی امر باید با مشارکت هم نسبت به احداث پارکینگ عمومی در بیرون از شهر برای خودروهای سنگین اقدام نمایند و شاید هم بتوان از ظرفیتهای بخش خصوصی در این رابطه استفاده کرد.
خبرنگار ما در پایان به سراغ فرماندار سرپلذهاب رفته تا موانع موجود در این رابطه را جویا شود.
صدراله بابلی در این رابطه به خبرنگار ما گفت: ورود خودروهای سنگین به داخل شهر ممنوع است اما چون پارکینگی برای پارک ایمن این خودروها وجود ندارد متاسفانه شاهد ورود این خودروها به داخل شهر هستیم که باعث ایجاد آلودگیهای هوا و صوتی شده و برای آسفالت خیابانها هم خساراتی ایجاد میکند.
وی در خصوص استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این رابطه گفت: متقاضی بخش خصوصی دراین رابطه در شهرستان وجود دارد که باید استعلامات لازم را از دستگاههای ذیربط اخذ کند که مهمترین آنها تاییدیه امور اراضی است که یک مکان مناسب در خارج از شهر برای این کار در نظر گرفته شود.
نماینده عالی دولت در شهرستان تصریح کرد: درایت رابطه دونفر دیگر هم متقاضی شده آمد که مدارک آنها برای بررسی شدن به دستگاههای ذیربط ارجاع شده که درصورت وجود شرایط لازم و اخذ استعلامات مربوطه نسبت مجوز برای احداث پارکینگ عمومی در بیرون شهر برای آنها صادر خواهد شد.
وی در پایان افزود: ما هیچگونه مشکلی برای احداث پارکینگ عمومی خودروهای سنگین در بیرون از شهر نداریم و از ظرفیتهای بخش خصوصی در این رابطه استفاده خواهیم کرد ولی باید مکان درنظر گرفته شده افراد متقاضی توسط دستگاههای ذیربط تایید شود تا مجوز برای آنها صادر شود.
آنچه که مسلم است احداث پارکینگ عمومی خودروهای سنگین در بیرون از شهر و جلوگیری از ورود این خودروها به داخل شهر یک ضرورت است که امیدواریم با تلاش تمام دستگاههای متولی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هرچه سریعتر این پارکینگ ایجاد شده که ضمن ایجاد فضایی امن برای رانندگان خودروهای سنگین، فضایی آرام در داخل شهر را برای استراحت شهروندان در ساعات شبانه فراهم گردد.