حجت الاسلام ساداتی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان بااشاره به روز جهانی مسجد اظهارداشت : مسجد در دین اسلام بسیار اهمیت دارد بطوریکه پیامبر اسلام وقتی به مدینه هجرت کردند اولین اقدام حضرت بنای مسجد بود و مسجد مرکز مکتب پیامبر قرار گرفت و راهبری سیاسی و اجتماعی خود را در مسجد انجام می دادند ، مواجهه و دیدار با مردم ، آموزش علم و معرفت ، رفع مشکلات جامعه و سایر اقدامات پیامبر اسلام در مسجد برگزار می شد و مسجد بعنوان محوریت در کار با مردم قرار گرفته بود .
وی افزود : در دوران مبارزات انقلابی امام بزرگوار ما نیز که پرورش یافته مکتب رسول الله (ص) بودند مبتنی بر محوریت مسجد انقلاب کرد مسجد را فعال تر و آنرا سنگر نامید و نیروهایش را به تاسی از سیره رسول الله (ص) به مساجد فراخواند .
خطیب جمعه شهرستان تصریح کرد : در مکتب روح الله در این چهار دهه که از عمر انقلاب می گذرد مسجد همواره منشا اتفاقات بزرگ بوده است ، سربازان روح الله در مساجد خود صاحب مکتب شده و هر کدامشان نیازهای روز انقلاب و نظام را می شناسند و پاسخی در خور و فعال برای آنها ارائه می کنند ، کارهای روی زمین مانده نظام را به دوش می گیرند و بصورت گمنام نهضت امام را به پیش می برند ولز امور معنوی و عبادی تا کارهای خدماتی و امنیتی را انجام می دهند .
ساداتی خاطرنشان کرد : علت اینکه مسجد این همه در مکتب امامین انقلاب جایگاه والایی دارد این است که انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگ پایه و مبتنی بر مشارکت و فعال سازی ظرفیت های مردمی است هدفی که امامین انقلاب برای آن حکومت اسلامی تبیین می کنند رشد و تربیت انسان برای رسیدن به کمال الهی خود است یعنی نوع نگاه به حکومت نگاهی ابزاری به معنای بهره گیری از تمام ظرفیتهای آن برای رسیدن به این هدف نهایی است و لذا مقوله تربیت انسان یکی از جدی ترین میدانهایی است که انقلاب اسلامی به آن ورود کرده است .
امام جمعه شهرستان درادامه گفت : رهبران و متفکران انقلاب اسلامی از امامین انقلاب گرفته تا شهیدان مطهری و بهشتی و آیات عظام مصباح و جوادی آملی و ... همه در مورد تربیت و اصول ، مبانی و روش های آن سخن گفته آمد اما متاسفانه توجه تفصیلی به این محورها برای استخراج نظریه تربیتی انقلاب اسلامی تا به حال صورت نپذیرفته است ، علاوه براین مباحث نظری رهبران و متفکران انقلاب اسلامی در طول چهار دهه عمر بابرکت انقلاب تجارب متعددی در حوزه تربیت رسمی و غیررسمی رخ داده است که اگر تجربه نگاری شود می توان چشم اندازی از نظریه تربیتی انقلاب اسلامی را در آن تجارب ترسیم نمود .
وی افزود : تربیت همانگونه که مبانی نظری جدی دارد کاملا یک کار تجربی است و از آنجا که با انسانها سرو کار دارد محل تلاقی مهمترین نظریات علوم انسانی مانند جامعه شناسی ، روانشناسی و ... است بنابراین تربیت کردن اصولاً کاری فنی و علمی و از همه مهمتر میان رشته ای است البته عمدتا مربیان در فرایند ترببیت غیر رسمی این کار را بصورت فطری و تجربی انجام می دهند که تجربیات آنها بخصوص بعد از انقلاب و با محوریت مسجد می تواند منبعی معرفتی برای تدوین نظریه تربیت انقلاب اسلامی باشد .
ایشان در ادامه با اشاره به بروز یک آسیب در روند تربیت نسل انقلاب در مساجد اذعان داشت : بعد از پایان جنگ تحمیلی که مدیران و گردانندگان آن عمدتا جوانان انقلابی برخاسته و تربیت یافته در مساجد بودند به دلیل غلبه نگاههای سازمانی و حاکمیتی منزوی شدند و نتوانستند متناسب با شرایط جدید پیش آمده در جامعه نهاد مسجدنهاد بسیج را به روز رسانی کنند پدر تغییر رویکرد این تشکل مردم پایه در بستر مساجد درون گرا شد به نحوی که دیگر تربیت و رشد بسیجی های مسجدی حاصل تعامل و درگیر شدن با مسائل و نیازهای مردم نبود بلکه بسیجی در بهترین حالت در فضای محدود پایگاه به صورت ایزوله و گلخانه ای تربیت می شد .
وی بابیان اینکه مساجد تراز همیشه برای انقلاب کارآمدی داشته است ادامه داد: برخی از پایگاه های بسیج مساجد مبتنی بر همان نگاه رایج در دهه ۶۰ برنامه های خود را تنظیم می کنند که بعدها توانستند نسل نورانی مدافعین حرم و مدافعین امنیت مانند شهید حججی ها و شهید علی وردی ها را به جامعه تقدیم کنند .
ساداتی افزود : این مساجد همانند دوران دفاع مقدس توانستند زمینه شکوفا شدن تعمیق و رشد نیل های جدید انقلاب اسلامی را فراهم کرده و نیروهای تراز انقلاب اسلامی را توانمند در صحنه های مورد نیاز تربیت نمایند.
امام جمعه شهرستان در بخش دیگری از سخنان خود به سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی اشاره کرد و گفت : آزادگان اسوه های ایثار و صبر و استقامت هستند که در همچون اسرای دشت کربلا به اسارت دشمن درآمده اما از ایمان و باور و اعتقادات خود دست برنداشتند و سربلند و فاتح به میهن میهن اسلامی بازگشتند .
وی افزود : آزادگان سرافراز انقلاب اسلامی گنجینه های عظیمی از ناگفته های دوران دفاع مقدس و دوران سخت اسارت در غربت هستند که باید با جهاد تبیین خاطرات این عزیزان جمع آوری شده و به نسلهای بعدی انقلاب منتقل شود .