پایگاه خبری تحلیلی بازی دراز ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸

بایدها ونبایدهای استانی شدن انتخابات/فعالان سیاسی شهرستان نظر می دهند

بازی دراز1404- طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی به یک طرح ثابت در سالهای پایانی مجلس ششم،هفتم،هشتم ونهم تبدیل شده است . به گزارش سرویس خبری بازی دراز طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی که در اواخر عمر مجلس ششم با امضاء182نماینده وبا یک فوریت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید حتی با موافقت ضمنی وزارت کشور هم نتوانست مهر تایید شورای نگهبان را کسب کند. 233479 طرح مذکور در مجلس هفتم نیز توفیقی کسب نداشت البته مشی اصولگرایی مجلس هفتم سبب شد که به صورت گذرا واختصاری به آن پرداخته شود و به نمایندگان اجازه پرداختن بیشتر را نداد وبیشتر به دنبال تبعیت بودند. این مسئله در مجلس هشتم کمی جدی تر شد اما به سرانجام نرسید. مجلس نهم در سال پایانی عمرش با یک فوریت وبا تایید بیش از 200 نماینده مجددا این طرح را تصویب کرد. البته این طرح با دو مخالف جدی مواجه است. اولین مخالف وزارت کشور ومشاور پارلمانی رییس جمهوراست که با موضع گیری رسمی مخالفت خودرا اعلام نموده و دومین مخالف که مهمترین آنها میباشد شورای نگهبان است که از شواهد وقرائن بر می آید مهربرعدم تایید آن خواهد زد. آنچه که تحقق این امر را درمجلس نهم تا حدودی میسر می کند این است که این فوریت مصوب شده با مصوبه مجلس ششم تفاوت های ماهوی زیادی دارد واینکه نمایندگان موافق این طرح در این مدت نشان داده اند که برای به سرانجام رساندن آن مصمم تر وجدی تر هستند. اکنون با قدرت گرفتن این تلاشها وجدی تر شدن استانی کردن انتخابات مجلس، جدای از موضع گیریهای مسئولان مربوطه ، در جامعه هم بازتابهای مختلفی داشته وبا واکنش فعالان سیاسی وکاندیداهای احتمالی مواجه شده است. با توجه به ساختار سیاسی قدرت در ایران وسازگارهای آن همچنین تاثیرات آن در بعدنظارتی مجلس باید دید با فرض برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به شیوه استانی، حوزه های انتخابیه کوچکتر ومناطق محروم با چه سرانجامی روبه رو خواهند شد؟ به صورت کلی وصورت مسئله ای موافقان معتقد به ترفیع جایگاه نماینده ها ومجلس،تاثیرگزار شدن در سطحی کلان تر وپرداختن به وظیفه اصلی مجلس ونماینده ها یعنی نظارت دقیق تر وبیشتر وقانونگذاری هستند. مخالفان اما نظری متفاوت دارند : فراموشی مناطق محروم وحوزه های کوچکتر،تمرکز قدرت وامتیازات در مراکز استانها وعدم توجه به مناطق محروم خصوصا روستاییان که تنها مامن آنها نمایندگان مجلس هستند. برهمین اساس بابسیاری از فعالان سیاسی شهرستان گفتگو کردیم که درادامه می آید: سید حشمت جاسمی اجاق نماینده مجلس هفتم معتقد است که کلیت این طرح می تواند در ترفیع جایگاه مجلس مفید باشد اما باید این طرح چکش کاری شود. وی می گوید: کلیت آن بر اساس توسعه استانی است ،اما باید اسباب و وسایل و قوانین آن فراهم شود. جاسمی اجاق ادامه داد: البته باید در این طرح نوعی نگاه گنجانده شود که مردم در مناطق وحوزه های کوچکتر به فراموشی سپرده نشوند هرچند با این تبصره اخذ 15 درصدی هر کاندیدا در حوزه انتخابیه خود تا حدودی به این امر توجه شده است. اما بنده معتقدم یک راهکار وپیشنهادی که برای توجه به این حوزه های انتخابیه وجود دارد این است که به جایگاه شوراهای شهرتوجه بیشتری شود وقدرت نظارتی واجرایی بیشتری به آنها داد تا خلا پل ارتباطی مردم با مرکز قدرت ونماینده ها تا حدود زیادی مرتفع شود. در پایان باید اضافه کنم که این طرح می تواند از حضور افراد ضعیف تر ومضافا اختلافات قومی قبیله ای جلوگیری کند. غلامرضا بلند اقبال رییس پیشین آموزش وپرورش سرپل ذهاب ویکی از فعالان انتخاباتی البته با مشی اصولگرایی در این باره می گوید: این طرح محاسن ومعایب خاص خود را دارد. جلوگیری از کاندیدا شدن چهره های بی نام ونشان تجزیه وتفرقه آرا واختلافات نمایندگان بر سراعتبارات را می توان نام برد ازمعایب این طرح است. همچنین جایگاه نماینده در سطح کلان ومدیریت ارشد استان هم ترفیع پیدا کردودامنه اختلافات قومی قبیله ای کمرنگ خواهد شد. بلند اقبال افزود: ممکن است با اعمال این قانون امتیازات وامکانات وقدرت متمرکز شود و در حق حوزه های کوچکتر اجحاف شود همچنین نوعی بی عدالتی به ویژه تبلیغات انتخاباتی اعمال شود. شهسوار بسطامی روزنامه نگار هم در اینباره اظهار داشت: از مزیتهای این طرح می توان به تغییر فضای انتخاباتی از سنتی به مدرن وایفای نقش رسانه ها واحزاب به صورت موثرتر، کمرنگ شدن علاقه های قومی وفامیلی و وردود کاندیداهای با برنامه وباگفتمان را نام برد. از معایب این طرح هم می توان به سردرگمی تبلیغاتی کاندیداها، تبلیغات بیشتر پولدارها، وامداری لابی های اقتصادی و ورود پولهای کثیف به انتخابات، کاستن تحرک هواداران،عدم شناخت کمتر نیست به کاندیداها، به وجود آمدن مشکلات جدی در شمارش آرا، وعدم توانایی صداوسیما در پرداختن به برنامه های تبلیغاتی کاندیداها اشاره کرد. سلیمان رضایی فعال سیاسی اصلاح طلب هم به این موضوعات می پردازد ومی گوید: با توجه به اینکه فقط کلیات این طرح تصویب شده زود است در مورد معایب ومحاسن آن سخن گفت. اما از محاسن آن می توان به بالا رفتن سطح مبارزات انتخاباتی ومضاف بر آن ما به جای یک نماینده 8نماینده خواهیم داشت واعمال نفوذ های فراقانونی نماینده کاهش می یابد. فرهاد تجری از نمایندگان ادوارمجلس شورای اسلامی طرح را دارای معایب ومحاسنی می داند. وی می گوید: طراحان این بحث به دنبال این هستند که نمایندگان را از مطالبات مردم فارغ کرده وآنها را به سمت پیگیری طرحهای بزرگ ملی هدایت کنند ودرواقع سطح پیگیری نمایندگان در عرصه ملی را ارتقاءدهند. ایشان ادامه می دهد: اما این طرح سبب می شود که مراجعات نمایندگان نه تنها کمترنشده بلکه بیشترشود واین بار ازتمام استان به وی مراجعه خواهند کردوبا فشاربیشترمراجعه کنندگان قطعا فرصتی برای پیگیری امورات ملی باقی نمی ماند. تجری خاطرنشان کرد: این طرح امر مفیدی است اگر سیستم حزبی درکشور مناسب شده ووارد انتخابات شود که متاسفانه این سیستم هنوز درکشور برقرارنشده و فرهنگسازی آن نیز دربین مردم انجام نشده است هرچند گروههایی به نام ائتلاف وجبهه و... تشکیل می شوند اما درکل شناسنامه مشخصی ندارند. وی اضافه کرد: این کار سبب ایجاد گسست دربین گروهها وقومیتهای مختلف استان خواهدشد ودامنه اعتراضات قومی قبیله ای را بیشترخواهدکرد. وی وظیفه یک نماینده را پرداختن به امر تقنین قوانین برشمرد وگفت: با اجرایی شدن برگزاری انتخابات استانی فرصت نماینده برای این کار کمتر شده وبه دنبال پیگیری امورات کل استان خواهدرفت. ایشان همچنین این طرح را به دلیل انتخاب افراد شاخص توسط مردم وجلوگیری از افراد بی نام ونشان به عرصه انتخابات مفید دانست و گفت : امیدواریم دربررسیهای بعمل آمده در کمیسیون مربوطه این طرح با تدابیر لازم به تصویب برسد ومعایب آن باتعاریف خاصی به حداقل رسانده شود. majles2-208x115 انتهای پیام / ش .ص