حجت الاسلام ساداتی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان بااشاره به مبعث حضرت رسول اکرم(ص) اظهارداشت :بعثت برانگیختن انسانهای شایسته در مقابل جهالت های زمانه است روزی که رحمت خداوند شامل حال انسان می شود چون پیامبر خود را برای هدایت آنها می فرستد.
وی افزود : یکی از سنتهای غیر قابل تغییر و تبدیل در نظام احسن الهی این است که وقتی جاهلیت بهاوج ظلمت و نکبت و نحوست خود برسد جامعه بشری در آستانه یک بعثت الهی قرار میگیرد به تعبیری نظامهای جاهلی بهریاست وزمامداری طاغوت بهدنبال نابودی بشریت است ولی غافل از آن که نظام جاهلیت و ولایت طاغوت،نهتنها نمیتواند جامعه بشری را سترون(عقیم و نازا) نماید بلکه بهعکس جامعه بشری را آبستن ظهور منجی و رهبری الهی مینماید که تحولی عظیم را رقم میزند.
ایشان با اشاره به بعثت پیامبران در دوران مختلف اذعان داشت : حضرت ابراهیم علیهالسلام در اوج جاهلیت نظام طاغوتی نمرود پابهعرصه وجود گذاشت و بههمین نسبت حضرت موسی علیهالسلام در اوج جاهلیت فرعونی ، حضرت عیسی علیهالسلام در اوج جاهلیت عالمان فاسدبنیاسرائیل و حضرت ختمیمرتبت صلیاللهعلیه وآله نیز در اوج جاهلیت عصر پیش از اسلام مبعوث شدند لذا به همین نسبت باید بدانیم که اصل عید مبعث علاوه برفرخندگی ذاتی جشن پیامبری حضرت خاتم الانییاء(ص) ، فرخندگی بشارت وجود نازنین و ظهور مبارک حضرت خاتم الاوصیاء عجلاللّه فرجهالشریف رانیز بههمراه دارد که ازرهگذر پدیده جاهلیت ثانی بهوقوع خواهد رسید.
خطیب نماز جمعه شهرستان تصریح کرد : پیامبر اسلام فرمودند در میان دو جاهلیت برانگیخته شدن که دومین آن ، بدتر از اولی است ، بهپیان شهید صدر مقصود از جاهلیت در قرآن عصری است که با تمام موازین و ارزش های اخلاقی و دینی و فرهنگی درست در مقابل اسلام بوده است، بنا به این تعریف هرگونه دور بودن از برنامه های الهی و شرع مقدس در هر زمان و مکانی جاهلیت است .
ساداتی افزود : جاهلیت و حیات جاهلانه به طور کلی دو علامت اصلی دارد ، حاکمیت طاغوت و کنار رفتن مدیر الهی و دوم تغییر ارزش ها ، که اصطلاحا آمده است وقتی ارزش ها عوض شوند عوضی ها باارزش می شوند .
ایشان با اشاره به آیات قرآنی اذعان کرد : قرآن می فرماید جاهلیت در چهار زمینه زندگی مردم را درگیر می کند ،ظن به معنای افکار و اعتقادات جاهلانه ، حکم به معنای قوانین جاهلانه ، تبرج به معنای سبک زندگی جاهلانه و حمیه به معنای ارتباطات و وابستگی های جاهلانه است که به گفته رهبر انقلاب این چهار محور حیات جاهلی در این عصر به امامت حکم فرماست و در واقع ما در عصر جاهلیت دوم زیست می کنیم، آنچه امروز دستگاههای سیاسی غرب ترویج می کنند همان جاهلیتی است که بعثت پیامبر برای زدودن آن از محیط زندگی بشر بوجود آمد.
وی افزود : نشانههای همان جاهلیت زمان پیامبر امروز در دنیا ، در این تمدن رایج فاسد غربی مشاهده میشود، همان بیعدالتی ، همان تبعیض، همان نادیده گرفتن کرامت انسان،همان عمده کردن مسائل جنسی و نیازهای جنسی این همان جاهلیت است ، منتها جاهلیتی که توانسته است خود را با سلاح تبلیغات مدرن مجهز بکندو حقایق را از چشم مردم بپوشاند.
ایشان در ادامه با اشاره به مبارزات جاهلیت ستیزانه انسان ۲۵۰ ساله اظهارداشت : قیام و نهضت حضرت فاطمه سلامالله علیها بعد از رحلت پیامبر در حقیقت هشدار آن حضرت درباره شروع جاهلیت دوم بود که در خطبه فدکیه با استناد به آیه «فَحَکَم الْجَاهلیَة یَُون؟» (مائده:۵۰) آن را اعلام فرمودند و اساسا هدف قیام حضرت صدیقه طاهره سلامالله علیهاء از بین بردن جاهلیت ثانی بود.
امام جمعه شهرستان افزود : بههمین نسبت جهلستیزی از مهمترین اهداف عاشورا است از طرفی فاجعه عاشورا ريشه در جهل مردم داشت و امروز قلب مبارک امام زمان(عج) نیز از وجود آسیب جهل ناراحت است: «قّدْ آذانا جهلَاء الشیعه و حَمقَاوُْم و من دینهٌ جناح البُْعوضَة اَرجح منه» (الاحتجاج» ج۲» ص۲۸۹)- شیعیان جاهل و کسانی که بال پشه از دینداری آنان محکمتر است» ما را آزارمیدهند.
وی بابیان اینکه جاهلیت عصر ظهور شدیدتر از جاهلیت عصر بعثت است اذعان داشت : امام صادق علیه السلام فرمودند: وقتی قائْم ما قیام میکند با جاهلیتی بهمراتب شدیدتر از جاهلیت عصر پیامبر مواجه خواهد شد زیرا رسول خدا در حالی بهسوی مردم آمد که آنان سنگ و کلوخ و چوبهای تراشیده و مجسّمههای چوبین را میپرستیدند و قائم ما در حالی بهسوی مردم میآید که جملگی کتاب خدا را بر او تأویل میکنند و بر او بدان احتجاج مینمایند، این بیان امام صادق علیه السلام گویای این نکته حائز اهمیت است که اصلیترین و در عینحال آخرین تیر ترکش نظام جاهلیت و طاغوت برای تقابل با نظام عقلانیت ولایةالله،حربه هرمنوتیک پلورالیستی (نسبیت تکثرگرایانه) است به همین جهت احیاء عقلانیت در راس برنامههای اهل بیت(ع) قرار دارد.