آخرین مطالب
- ■بسیج سازندگی تدبیر رهبر انقلاب برای تحولآفرینی
- ■هشدار هواشناسی به کشاورزان ۲۵ استان
- ■مرگ ۶ هموطن بر اثر برخورد صاعقه
- ■دشمن به دنبال اندلسی کردن ایران است
- ■آغاز ثبتنام پشتکنکوریهای متقاضی «ترمیم نمره» + جزئیات و هزینه
- ■میخواستم برای مشروبات الکلی «جایگزین گیاهی» معرفی کنم
- ■وضعیت بارش و دمای هوای کشور تا اواخر خرداد
- ■پیشبینی بودجه ۳ همتی برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال
- ■گربه سیاه یزدانی به خط پایان رسید/ دیوید تیلور از دنیای کشتی خداحافظی کرد
- ■برگزاری مراسم گرامیداشت هفته مقاممعلم در سرپلذهاب
پربازدیدترین ها
- ■بعد از عملیات وعده صادق نوبت وعده صادق اقتصادی است / دولت راهکارهای مشارکت مردم در تحقق جهش تولید را عملیاتی سازد
- ■برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در سرپل ذهاب
- ■برگزاری مراسم زنگ سپاس معلم در شهرستان
- ■عطرافشانی مزارشهدای شهرستان بمناسبت هفته مقام معلم
- ■شهرستان آماده برگزاری مراسمات گرامیداشت عملیات بازیدراز است / آمادگی کمیتههای ششگانه برای پوشش مراسمات
- ■غبارروبی گلزار شهدای احمد ابن اسحاق (ره) به مناسبت روز " معلم"
- ■فراهمسازی مقدمات برگزاری رزمایش بازیدراز در کرمانشاه
- ■تشییع پیکر مطهر یک معلم شهید پس از ۳۹ سال
- ■بمناسبت روز " معلم" در سرپل ذهاب برگزار شد ؛
- ■ربایندگان «یسنا» به جرم خود اقرار کردند
- ■آسم در ۱۳ درصد ایرانیها/ بروز بیشتر این بیماری در کلانشهرها
- ■عضو حماس: دستور تخلیه رفح تحولی خطرناک است
- ■راههای استان کرمانشاه لغزنده است
- ■کاهش دما در استانهای ساحلی شمالی/ تداوم بارشها در نقاط مختلف کشور
- ■انشاءالله شاهد انتخابات میان دورهای با شکوه باشیم
- ■اعلام جزئیات تعرفه مکالمه و اینترنت برای حجاج ایرانی
- ■مد خوب، مد بد!
- ■زمان اوج بیتکوین مشخص شد
- ■نتانیاهو در منگنه است و حکمهای بازداشت خواب را از چشمانش ربوده است
- ■اولین گروه از نیروهای رزمی فرانسه در اوکراین مستقر شدند
دعای روز دهم ماه مبارک رمضان
بازی دراز 1404/دعای روز دهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
االلهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوكّلین علیكَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْكَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیكَ بإحْسانِكَ یاغایَةَ الطّالِبین.
خدایا قرار بده مرا در این روز از متوكلان بدرگاهت و مقرر كن در آن از كامروایان حضرتت و مقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت همت جویندگان.
شرح دعاي روز دهم ماه مبارك رمضان
“اللهم اجعلني فيه من المتوکلين عليک واجعلني فيه من الفائزين لديک واجعلني فيه من المقربين اليک باحسانک يا غايه الطالبين” “خدايا مرا در اين روز از آنان که (در تمام امور) بر تو توکل مي کنند و نزد تو فوز و سعادت مي يابند و از مقربان درگاه تو مي باشند قرار ده به حق لطف و احسانت اي نهايت خواسته درخواست کنندگان”
(1) اللهم اجعلني فيه من المتوکلين عليک “خدايا مرا در اين روز از کساني قرار ده که (در تمام امور) به تو توکل مي کنند.”
ارزش توکل به خداوند
همانطور که مي دانيم تمام امور دنيا و آخرت و هرچه در عالم وجود دارد به امر خداوند کار مي کند؛ “ان الامر کله لله”(1) يعني “به درستي که تمام امور به فرمان خداوند است” و تمام کليدهاي غيب نزد اوست “و عنده مفاتح الغيب لا يعلمها الاهو”(2) يعني “و کليد خزائن غيب نزد خداوند است (که) کسي جز خدا بر آن آگاه نمي باشد” و هر گاه اراده الهي اقتضا کند که امري صورت پذيرد بدون هيچ درنگي صورت خواهد گرفت “اذا قضي امرا فانما يقول له کن فيکون”(3) يعني “هنگامي که (خداوند) اراده امري را کند به محض آنکه بگويد موجود باش، پس موجود خواهد شد” و همه عالم فرمانبردار ذات اقدس اويند “بل له ما في السموات و الارض کل له قنتون”(4) يعني “بلکه هرچه در زمين و آسمان است ملک خداوند است و همه فرمانبردار اويند” پس با توجه به اين آيات در مي يابيم که انسان در هر کاري که مي خواهد انجام دهد بايد به خداي (قادر و متعال) که خالق و آفريدگار اوست توکل کند چرا که امير مومنان حضرت علي عليه السلام فرموند: “من توکل عليه کفاه و من ساله اعطاه و من اقرضه قضاه و من شکر جزاه”(5) يعني “هر کس بر او توکل کند او را کفايت نمايد و هر کس از او بخواهد مي پردازد و هر کس براي خدا به محتاجان قرض دهد وامش را بپردازد و هرکس او را سپاس گويد پاداش نيکو دهد” و خداوند (عزوجل) نيز در قرآن مي فرمايد: “فاذا عزمت فتوکل علي الله ان الله يحب المتوکلين” يعني “پس هنگامي که اراده نمودي (که کاري را انجام دهي) پس بر خداوند توکل نما (که) همانا خداوند توکل کنندگان را دوست دارد” که ما نيز از خداوند مي خواهيم در اين روز ما را از توکل کنندگان واقعي به ذات اقدس قرار دهد...
(2) واجعلني فيه من الفائزين لديک “و مرا در اين روز از کساني که سعادت مي يابند قرار ده”
فائزين چه کساني هستند؟
فائز به معناي سعادتمند است که به کسي گويند که خداوند او را به واسطه عمل به دستوراتش به رحمتش وارد کرده و از عذابش دور ساخته است چنانچه در قرآن مي فرمايد: “قل اني اخاف ان عصيت ربي عذاب يوم عظيم”(6) يعني “بگو که از عذاب روز عظيم (يعني قيامت) مي ترسم که معصيت پروردگارم را انجام دهم” و در آيه بعد مي فرمايد: “من يصرف عنه يومئذ فقد رحمه و ذلک الفوز المبين”(7) يعني “کسي که از عذاب روز قيامت در امان بماند و از او عذاب برداشته شود پس به تحقيق به رحمت الهي وارد شده است که اين سعادتمندي آشکار است” و آنان که از معصيت پروردگار خويش اجتناب مي کنند يقينا خداوند از آنان راضي است که اين رضايت سرچشمه از رضايت مخلوق به قضا و قدر پروردگار است به طوري که خداوند در قرآن مي فرمايد: “رضي الله عنهم و رضواعنه ذلک الفوز العظيم”(8) يعني “خداوند از ايشان راضي است و آنان از خداوند راضيند که اين رستگاري و سعادتمندي بزرگ است” که ما نيز از خداوند مي خواهيم در اين روز ما را از کساني قرار دهد که به فوز عظيم دست يافته اند...
(3) واجعلني فيه من المقربين اليک باحسانک يا غايه الطالبين “و مرا در اين روز از کساني قرار ده که مقرب درگاه تواند به لطفت اي نهايت خواسته درخواست کنندگان”
“تقوا موجب تقرب به ذات اقدس الهي”
کساني که به خداوند نزديکترند و در پيشگاه او آبرومندند که تقواي الهي را پيشه کنند چرا که خداوند در قرآن مي فرمايد “ان اکرمکم عند الله اتقکم” يعني “به درستي که گرامي ترين شما نزد پروردگار تقوا پيشه ترين شماست” و اگر به واژه رسول “اکرم” صلي الله عليه و آله توجه کنيم و آيه “ولکم في رسول الله اسوه حسنه” يعني “و براي شما در رسول خدا الگويي نيکو است” را در نظر بگيريم مي توانيم دريابيم که کساني که مي خواهند نزد خداوند آبرويي پيدا کرده و مقرب درگاه او گردند با توجه به آيه “يا ايها الذين امنوا تقوالله و ابتغواليه الوسيله”(9) يعني “اي کساني که ايمان آورده ايد تقواي الهي را پيشه کنيد و براي (رسيدن به خداوند) و آمدن به سوي او وسيله اي بيابيد” بايد به آيه “اطيعوالله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منکم”(10) يعني “خداوند و رسولش و برگزيدگان از ايشان (يعني اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام) را اطاعت نماييد” عمل نموده تا بتوانند جزء کساني قرار گير که مقرب درگاه الهي هستند. پس ما نيز از خداوند مي خواهيم به حق لطف و احسانش ما را جزء کساني قرار دهد که مقرب درگاه اويند. ان شاءالله که تابع باشيم.