آخرین مطالب
- ■برگزاری مسابقات کیوکوشین کاراته قهرمانی منطقه غرب نزاجا به میزبانی تیپ ۷۱ پ.م پادگان ابوذر در سرپلذهاب
- ■اختصاص سه دستگاه خودروی آتش نشانی از سوی ستادبحران استان به شهرستان
- ■برگزاری جلسه بررسی مشکلات آبی شهرستان سرپلذهاب
- ■خرید ۴دستگاه دمندههوا با ۸۰ میلیون اعتبار برای مقابله با آتشسوزی احتمالی در شهرستان
- ■شعبدهبازی گیاهان با آب و نور/ وجود ۸۰۰۰ گونه گیاهی در ایران
- ■مردان و زنان ایرانی سال گذشته در چند سالگی پدر و مادر شدند؟
- ■دادستان مشهد: شناسایی مقصران احتمالی «سیل» در دستور کار است
- ■حضور دانشآموزان بدون کارت امتحان نهایی در جلسه با «شناسنامه»/ امکان دریافت آدرس حوزه از مدرسه
- ■تصمیم فدراسیون کشتی و کادر فنی درباره حسن یزدانی عاقلانه بود
- ■عربستان در زمان حضور حجاج همکاری خوبی داشته است
پربازدیدترین ها
- ■فرزندآوری و جوانی جمعیت نیازمند فرهنگسازی همگانی است
- ■نرخ تورم شیرخشک در ۶ ماه اخیر کمتر از ۸ درصد / عدم تغییر قیمت پرمصرفترین شیرخشک در کشور
- ■جلسه توجیهی تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی برای روسای اتحادیههای صنفی واتاق اصناف در شهرستان سرپلذهاب
- ■گول بارشهای مطلوب را نخوریم/ مصرف بهینه آب همچنان در دستورکار باشد
- ■برگزاری مراسم گرامیداشت روزمزرعه در شهرستان
- ■برگزاری آئین اختتامیه چهلودومین جشنواره فرهنگی ، هنری امیدفردادر شهرستان
- ■زیرساختهای فرهنگی کرمانشاه مناسب نیست
- ■برگزاری آئین اختتامیه چهل و دومین جشنواره فرهنگی ، هنری امیدفردا
- ■الهیان: اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی نقض قوانین و مقررات بین المللی است
- ■نشست اضطراری اردوغان در پی هشدار درباره وقوع کودتای احتمالی
- ■دولت سیزدهم و ایستادگی در برابر اژدهای هفت سر
- ■غبارروبی مرقد مطهر حضرت احمدابن اسحاق (ره) همزمان با دههکرامت و روز تحلیل از بقاع متبرکه
- ■گشتهای مشترک بازرسی نقشمهمی در پیشگیری از تغییرکاربری های غیرمجاز دارد/ لزوم برخورد قاطع دستگاههای اجرایی شهرستان با ساخت و سازهای غیرمجاز
- ■تداوم بارش باران تا پایان اردیبهشت
- ■انجام ۲۸۰۶ تخلف در امتحانات نهایی سال گذشته/ صدور رای قطعی برای ۲۶۴۳ نفر
- ■«ماماهای» ایران نسبت به سایر کشورها باسوادتر هستند
- ■فریاد «مرگ بر نتانیاهو» در دانشگاههای سه قاره/ برچسبی که میخواهد اعتراضات را منحرف کند
- ■هشدار درباره عوارض منجر به مرگ مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک سفتریاکسون
- ■برگزاری همایش ملی تکریم امام زادگان و بقاع متبرکه در شهرستان
- ■هزاران مشکل در مسیر پل کهنه قرهسو
دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان
بازی دراز 1404/دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ وكَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِكَ یا غیاثَ المُسْتغیثین.
خدایا دوست گردان بمن در این روز نیكى را و نـاپسند بدار در این روز فسق و نافرمانى را و حرام كن بر من در آن خشم و سوزندگى را به یاریت اى دادرس داد خواهان.
ايمان و احسان
شرح دعاي روز يازدهم ماه مبارک رمضان
اللهم حبب الي فيه الاحسان و کره الي فيه الفسوق و العصيان و حرم علي فيه السخط و النيران بعونک يا غياث المستغيثين” “خدايا در اين روز احسان و نيکويي را محبوب من گردان و فسق و معاصي را ناپسند من قرار ده و در اين روز خشم و آتش قهرت را بر من حرام گردان به ياري خود اي فريادرس فريادخواهان”
1) اللهم حبب الي فيه الاحسان “خدايا در اين روز احسان و نيکويي را محبوب من گردان”
“احسان و نيکوکاري”
همان طور که در آيات و روايات موجود مي باشد هر عمل نيکويي را که انسان انجام مي دهد از آن به احسان و نيکوکاري تعبير مي گردد که دو قسم دارد: (1) احسان در راه رضاي خدا (2) احسان براي ريا و جلب توجه مردم
يک: احسان براي رضاي خدا
اگر انساني عمل نيکي را انجام دهد و هدفش از انجام آن عمل فقط جلب رضايت خداوند قادر و متعال باشد آنگاه است که مي گوييم آن عمل نيک، احسان براي رضاي خداوند بوده است.
“انفاق نوعي احسان”
خداوند (عزوجل) در قرآن مي فرمايد: “وانفقوا في سبيل الله ولا تلقوا بايديکم الي التهلکه و احسنوا ان الله يحب المحسنين”(1) يعني “و در راه خدا انفاق کنيد و با دستانتان خودتان را به هلاکت نيندازيد و احسان و نيکوکاري کنيد که همانا خداوند نيکوکاران را دوست دارد” که اين آيه نشان دهنده آن است که انفاق عمل نيکويي است که انسان را از هلاکت نجات بخشد واين در صورتي است که اين احسان جزء “الذين ينفقون اموالهم ابتغاء مرضات الله”(2) يعني “کساني که انفاق مي کنند اموالشان را در راه رضا و خشنودي خداوند” باشد. که آنگاه است که خداوند در قرآن مي فرمايد: “بلي من اسلم وجهه لله و هو محسن فله اجره عند ربه و لاخوف عليهم و لا هم يحزنون”(3) يعني “آري، کسي که تسليم حکم خداوند گرديد و نيکوکار گشت پس (مسلم است که) اجرش نزد خداوند بزرگ خواهد بود و او را هيچ خوف و انديشه و هيچ حزن و اندوهي (در دنيا و آخرت) نخواهد بود”
دو: احسان براي ريا و جلب توجه مردم
اگر انساني عمل نيکي را که در ظاهر خداپسندانه است انجام دهد و هدفش جلب توجه مردم باشد، آنگاه است که اولا در انجام آن عمل نيک براي خداوند شريک قائل شده است و ثانيا عمل او ريا بوده و هيچ اجر و پاداش از طرف خداوند براي آن عمل نمي باشد چرا که اينگونه افراد از ياران و هم قرينان شيطانند، که اگر در اين مورد نيز انفاق را در نظر بگيريم خداوند در قرآن مي فرمايد: “والذين ينفقون اموالهم رئاء الناس و لايومنون با الله و لاباليوم الاخر و من يکن الشيطان له قرينا فساء قرينا”(4) يعني “آنان که اموال خود را به قصد ريا و خودنمايي انفاق مي کنند و به خدا و روز قيامت ايمان نمي آورند (ايشان ياران شيطانند) و هر که را شيطان يار اوست بسيار بدياري خواهد داشت”...
منظور از حبب الي فيه الاحسان چيست؟
همانطور که در قرآن آمده است “ان الله يحب المحسنين”(5) يعني “به درستي که خداوند احسان کنندگان را دوست دارد” که با توجه به اين آيه انسان براي اينکه محبوب پروردگار خويش گردد از خداي خويش مي خواهد که احسان و نيکوکاري را محبوب او گرداند که ما نيز در اين روز از خداوند مي خواهيم که حب احسان و نيکوکاري در راه رضايش را نصيب ما گرداند...
(2) و کره الي فيه الفسوق و العصيان “و در اين روز فسق و معاصي را براي من ناپسند گردان”
فسوق و العصيان چيست؟
هرگاه انسان عملي را بر خلاف دستورات الهي انجام دهد آنگاه است که گويند او عصيان پروردگار خويش را نموده است يعني سرپيچي از دستور پروردگار خويش نموده است که اگر انسان به اين عمل خويش يعني معصيت پروردگار اصرار ورزيده و ادامه دهد آنگاه است که او را فاسق نامند چرا که او دائما به معصيت ذات اقدس الهي مشغول بوده است.
“نتيجه دوري از فسق و معصيت الهي”
خداوند در قرآن مي فرمايد “وکره اليکم الکفر و الفسوق و العصيان اولئک هم الراشدون”(6) يعني “خداوند کفر و فسوق و معصيت را در نظرتان زشت و منفور ساخت و اينان به حقيقت اهل صواب و هدايتند که از اين آيه در مي يابيم که اگر خداوند در نظر انساني گناه و معصيت و هر عمل ناپسندي را زشت و منفور سازد آنگاه است که آن انسان به حقيقت هدايت يافته و به مسير سعادت دست خواهد يافت که ما نيز در اين روز از خداوند مي خواهيم که ما را جزء کساني قرار دهد که معصيت و نافرماني ذات در نظرشان زشت و منفور مي باشد...
3) و حرم علي فيه السخط و النيران بعونک يا غياث المستغيثين” “و در اين روز آتش قهر و غضب را بر من حرام گردان به ياري خود اي فرياد رس فرياد خواهان”
“ترس از عذاب الهي”
خداوند عزوجل در قرآن مي فرمايد: واتقوا الله و اعلموا ان الله شديد العقاب” يعني “و از خداوند بترسيد (و تقواي او را پيشه کنيد) و بدانيد به درستي که خداوند سخت عذاب است” که اين عذاب و عقاب الهي براي کساني مي باشد که به معصيت و نافرماني ذات اقدس او مشغولند به طوري که شکرگزار نعمتهاي خداوند نبوده و خداوند از آنان راضي نمي باشد چنانچه خداوند متعال در قرآن در مورد دليل عذاب بندگان خويش مي فرمايند (ما يفعل الله بعذابکم ان شکرتم و امنتم و کان الله شاکرا عليما”(7) يعني “اگر شما از لطف خداوند شکرگزار باشيد و به او ايمان آورديد خداوند چه غرضي دارد که شما را عذاب کند؟ که خداوند در مقابل نعمت، شکر شما را مي پذيرد و عملش به صلاح خلق احاطه دارد” پس با توجه به اين آيه کساني از عذاب الهي در امانند و آتش دوزخ بر آنان حرام است که تقواي الهي پيشه نموده و از معاصي و نافرماني از دستورات او بپرهيزند، که ما نيز به حق فريادرسي خداوند از فريادخواهان در اين روز مي خواهيم که ما را جزء کساني قرار دهد که “غيرالمغضوب عليهم” يعني “غيرکساني که بر آنان غضب نموده اي” باشيم و از آتش قهر و غضبش در دنيا و آخرت در امان بمانيم.