آخرین مطالب
- ■ارتفاعات بازیدراز به دلیل اشراف کامل برمناطق وسیعی از محور غرب از موقعیت مهمی برخوردار بود / نقش امدادهای غیبی در موفقیت عملیات بازیدراز
- ■بازدید سردار قنبری جانشین سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه از یادمان شهدای بازی دراز
- ■اولین سفر یک رئیسجمهوری ترکیه به کردستان عراق؛ آب و پ.ک.ک محور مذاکرات
- ■امیرعبداللهیان: اروپا از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی نکند
- ■با آغاز طرح فروش از ۱۰ صبح امروز ایرانخودرو ۱۹۴.۵ هزار تومان روی آریسان۲ دوگانهسوز گذاشت
- ■پیشبینی اکثر تحلیلگران از قیمت طلا و سکه کاهشی است
- ■بودجه و شجاعت بازگشت به ماه وجود ندارد!
- ■کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور / سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدامهای جدید
- ■نحوه محاسبه «شهریه» مدارس از راه دور
- ■افزایش ۱۶ درصدی بارشها در کشور/ کم بارشی در ۴ استان
پربازدیدترین ها
- ■بازدید فرماندهان ارشد سپاه حضرت نبی اکرم(ص) از یادمان شهدای بازیدراز
- ■غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدا بمناسبت گرامیداشت روز ارتش
- ■راهپیمایی مردم انقلابی سرپل ذهاب در حمایت از عملیات وعده صادق
- ■پس از عملیات «وعده صادق»، ایران جدیدی متولد شد/ پروژه جنگ هراسی در ایران فروپاشید
- ■بازدید مسئولین شهرستان از آماده سازی یادمان بازی دراز
- ■عملیات وعده صادق سیلی کمرشکن به رژیم صهیونسیتی بود / تثبیت قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در عملیات وعده صادق
- ■آغاز برداشت محصول باقلا از مزارع شهرستان
- ■آمادگی مومنین برای حضور در میعادگاه عاشقان در روز آدینه
- ■آغاز برداشت باقلا از مزارع سرپلذهاب
- ■سپاه پاسداران نقش مهمی در برقراری امنیت دارد
- ■عملیات «وعده صادق» شکست ترمیم ناپذیری بر اشغالگران قدس تحمیل کرد
- ■آغاز برداشت نوبرانه گوجهسبز وبرگزاری مراسم روز مزرعه در شهرستان
- ■سپاه نماد قدرت بینالمللی ایران اسلامی است
- ■برداشت گوجهسبز از باغات سرپلذهاب آغاز شد
- ■مهلت یک هفتهای داوطلبان مرحله دوم انتخابات مجلس برای تبلیغات
- ■سرپلذهابیها از نقشآفرینی پاسداران در اعتلای نظام گفتند
- ■رژیم صهیونیستی بزرگترین کارخانه داروسازی غزه را ویران کرد
- ■احتمال حاکمیت «لانینا» بر کشور از تابستان
- ■قدرت سپاه پاسداران فرامنطقهای است
- ■غربالگری بیماری SMA از امسال با کیت تشخیصی ایرانی
جنبش عدالتخواه دانشجویی با انتشار بیانیه ای تشریح کرد معایب طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس
جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامهای به مردم ایران، معایب طرح اخیر اصلاح قانون انتخابات در مجلس را تشریح کرد.
جنبش عدالتخواه دانشجویی در اعتراض به بندهایی از طرح اصلاح قانون انتخابات نامهای را خطاب به مردم تهران صادر و در مراسم نماز جمعه روز گذشته توزیع کرد.
متن کامل این نامه به این شرح است:
مردم انقلابی و صبور ایران؛
این نامه درباره یکی از طرحهای مطرح شده در مجلس شورای اسلامی درباره انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است که به دلیل ارتباط آن با حق مردم در انتخاب کردن و انتخاب شدن، لازم دانستیم مطالبی را هر چند مختصر به عرض برسانیم.
ماجرا چیست؟
در چند هفته اخیر، طرحی برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. این طرح و مخصوصاً ماده 35 آن به دلیل پرداختن به مباحث مهم مربوط به انتخابات سال آینده و محدود کردن حق مردم در انتخاب کردن و انتخاب شدن، این چند روزه مباحث مختلفی را برانگیخته است.
متن کامل این ماده بدین صورت است:
تبصره 1: برای رسیدگی به صلاحیت نامزدها در احراز شرایط رجل مذهبی بودن ارائه تائید حداقل 25 نفر از اعضاء ادوار مجلس خبرگان رهبری و یا تائید شورای مدیریت حوزه علمیه کل کشور.
تبصره 2: برای شرط رجل سیاسی بودن موضوع همان بند، گواهی داشتن سمت مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی حداقل به مدت 4 سال، یا ارائه تائید حداقل یکصد نفر از نمایندگان فعلی مجلس یا کسانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سابقه نمایندگی مجلس، مقام وزارت، معاونت رئیس جمهور، معاونت وزیر، سفارت و استانداری، سابقه دبیر کلی احزاب و تشکلهای قانونی سراسری داشتهاند، الزامی است.
تبصره 3: برای رسیدگی به صلاحیت نامزدها در احراز مدیر و مدبر بودن موضوع بند ارائه گواهی حداقل 8 سال سابقه نمایندگی مجلس، وزارت و معاونت رئیس جمهور یا همتراز آنها از مسئولیتهای اجرایی و فرماندهی نیروهای مسلح یا ترکیبی از آنها میباشد مشروط بر آنکه مدیر بودن هر کدام از آنها توسط حداقل یکصد نفر از کسانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی سابقه مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری را داشته باشند در غیر این صورت مدیر و مدبر بودن کاندیدا باید توسط حداقل 200 نفر از کسانی که سابق وزارت یا معاون آنها یا استاندار و هم تراز تائید شود.
اولین واکنشها به این قانون از سوی دانشجویان انقلابی و عدالتخواه صورت گرفت.
در اولین اعتراض دانشجویی به این طرح مجمع دانشجویان حزب الله طی بیانیهای آورد که این طرح «جمعی محدود از قدرتمداران، رسما کشور را به یک شرکت سهامی خاص تبدیل کرده است». در قسمت دیگر با اشاره به مبانی مردمسالاری دینی نظام آمده است: «انقلاب اسلامی به عنوان انقلاب مستضعفین در برابر مستکبرین عالم، در تاریخ خود تنها بر قدرت لایزال الهی و حضور مجاهدانه ملت مومن و ولایتمدار، استوار بوده است. اما طرح مذکور دقیقا همین پایه مردمی نظام را نشانه رفته و در پی محقق ساختن آرمان دیرینه گروهها و احزاب منفعتطلب، یعنی تداول قدرت بین عدهای معدود و تایید شده از سوی سایر همحزبیها میباشد».
در ادامه اعتراضات دانشجویی جنبش عدالتخواه دانشجویی در بیانیهای ضمن تاکید بر لزوم اصلاح قانون انتخابات، طرح ارائه شده از سوی مجلس را «افساد قانون انتخابات» دانست تا اصلاح آن.
تشکلهای دانشجویی شاهرود، مشهد، رفسنجان و اصفهان نیز با ارسال نامههایی به نمایندگان خود، به این طرح واکنش نشان دادند.
سه شنبه گذشته نیز تجمعی اعتراضی از سوی جنبش عدالتخواه مقابل مجلس برگزار شد که در این تجمع تعدادی از نمایندگان مجلس حضور پیدا کردند.
انتقادات وارد بر این قانون چیست؟
1- قرار دادن شروطی همچون تأیید 100 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، 25 نفر از اعضای مجلس خبرگان و نیز سابقه 8 سال نمایندگی یا وزارت یا معاونت رئیسجمهور باعث میشود عملا حکومت در اختیار عده خاصی از افراد قرار گیرد و این مخالف جمهوریت نظام و مردمسالاری دینی است. همچنین تایید 200 نفر از مدیران حکومتی برای احراز مدیر و مدبر بودن نامزدها، زد و بندهای خاص سیاسی و همچنین شیوع رانتخواری دولتی را در سطحی غیر قابل کنترل باعث میگردد.
2- شروط تأییدیه از سمت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای مجلس خبرگان زمینهساز بدهبستانهای نامشروع کاندیداهای ریاستجمهوری و در نهایت انتخاب افرادی شود که قدرت لابیگری بیشتری داشته باشند و بالقوه این طرح زمینهساز شکلگیری حلقههای قدرت و ثروت خواهد بود.
از طرف دیگر این امر سبب بالا رفتن هزینه و همچنین مسابقه کسب قدرت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را فراهم میکند؛ چرا که هر شخص با یک بار نماینده شدن، برای تمامی عمر میتواند محل رجوع باندهای قدرت و احزاب خاص شود و از این رهگذر موقعیتهای گوناگونی به چنگ بیاورند.
3- مجلس شورای اسلامی هر چند شأن نظارتی دارد، ولی برای تأیید صلاحیت کاندیداهای ریاستجمهوری هیچگونه صلاحیتی ندارد؛ چرا که طبق قانون اساسی این وظیفه با شورای محترم نگهبان است که با نگاهی کامل مستقل به تایید یا رد صلاحیت نامزدها میپردازد. در ضمن امضا گرفتن یا نگرفتن از اشخاص سبب کسب یا رد صفاتی در نامزدها نمیشود. از سوی دیگر این امر با اصل تفکیک قوا نیز در تضاد است.
با این حرکت قوه مجریه زیر سایه قوه مقننه میرود و این به نوعی تبدیل ساختار نظام به «دیکتاتوری پارلمانی» است که در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی نمیباشد. اگر عدهای از آقایان به دنبال نظام پارلمانی هستند، قطعا روش مناسبی را برای خود انتخاب نکردهاند و نمیتوان قبل از آنی که بر سر یک روش بررسیهای جدی داشت، آن را اجرایی کرد.
4- علاوه بر این، اختیارات اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز که وظیفهشان تعیین رهبری و نظارت بر وی میباشد، با حیطه انتخابات ریاست جمهوری ارتباط ندارد.
5- پرداختن به این طرح در حالی که کمتر از هفت ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، آن هم با قید دوفوریت، این شائبه را ایجاد میکند که مجلس درصدد تاثیرگذاری باندی و حزبی و گروهی بر انتخابات ریاست جمهوری خرداد 92 است. اگر نمایندگان محترم از این طرح اهداف سیاسی ندارند، اصلاح بندهای مسئلهساز را به زمانی دیگر و فرصتی وسیع تر و مناسب تر و به دور از شائبههای سیاسی موکول نمایند.
6- دخالت دادن نهادهایی مانند دادستانی و مجلس در امر اجرای انتخابات، به نحوی که نقش وزارت کشور به عنوان مجری اجرای انتخابات زیر سوال برود باعث مشتبه شدن انتخاباتهای سابق کشور میگردد و از طرفی مغایر با قانون اساسی میباشد.
7- نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگر به فکر اصلاح قانون انتخابات هستند، چرا برای هزینههای تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری فکری نکردهاند که عدم مشخص بودن منابع آن همواره زمینهساز فساد شده است و نیز شایستهسالاری را به مسلخ تبلیغاتهای افسار گسیخته برده است.
حرف پایانی:
در پایان امیدواریم با آگاهی مردم شریف ایران و وقوف ایشان به حقوق اسلامی و قانونی خود، شاهد واکنش فضای مردمی به این قانون و در نتیجه عدم تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی باشیم.