پربازدیدترین ها

سرویس: تازه های خبر کد خبر: 239208 ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳

کارشناس پژوهشی میراث فرهنگی کرمانشاه خبر داد:

پل‌های کرمانشاه یادگار دوران هخامنشی و ساسانی

بازی دراز 1404:کارشناس پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه پل‌های کرمانشاه یادگار دوران هخامنشی و ساسانی است، گفت: در دوره اسلامی نیز پل‌های جدیدی در مسیرهای عبوری ساخته شد.

پل‌های کرمانشاه یادگار دوران هخامنشی و ساسانی

علیرضا مرادی‌بیستونی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در استان کرمانشاه پل‌های متعددی وجود دارد که مربوط به دوره‌های تاریخی مختلف است و علت شکل‌گیری این پل‌ها وجود رودخانه‌های خروشانی است که از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرند و دشت‌ها را پر آب می‌کنند. 

کارشناس پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: از آنجا که کرمانشاه از لحاظ راهبردی موقعیت خاصی داشته در طول تاریخ مسیر گذر از شرق به غرب و بالعکس بوده است، رهگذران و مسافران برای رسیدن به بابل و بین‌النهرین و در دوره‌های بعد برای رسیدن به مراکز اسلامی و عتبات عالیات مسیر کرمانشاهان را برای تردد خود انتخاب و بسیاری از آنها از این دیار عبور می‌کردند.

وی ادامه داد: عبور از رودخانه یکی از چالش‌ها و مسیرهای پیش روی مسافران در این مسیر بود و باید راه حلی برای آن پیدا می‌کردند لذا احداث و شکل‌گیری این پل‌ها در دوران هخامنشی شروع شد و در دوران‌ بعدی باستان به ویژه در دوره ساسانی ساخت این پل‌ها به اوج خود رسید.

مرادی‌بیستونی با بیان اینکه در دوره اسلامی نیز علاوه بر استفاده از این پل‌ها پل‌های جدیدی در مسیرهای عبوری ساخته شد، تصریح کرد: بیشتر پل‌های موجود در استان کرمانشاه مربوط به دوره ساسانی است که از آن جمله می‌توان به پل میان‌راهان بر روی رودخانه دینورآب، پل بیستون، پل خسرو بر روی رودخانه گاماسیاب، پل کوچه، بر روی رودخانه خرم‌رود کنگاور، پل پردیور بر روی رودخانه سیروان در منطقه پاوه و اورامانات، پل ماهیدشت بر روی رودخانه ماهیدشت، پل کهنه کرمانشاه، پل مِرِگ و پل قدیمی شهرستان گیلانغرب اشاره کرد.

وی افزود: پایه‌های این پل‌ها اکثراً به دوره ساسانی باز می‌گردد در این دوران از بلوک‌های مخصوص دوران ساسانی و ملات گچ نیم‌کوب پایه‌هایی به صورت آب‌شکن احداث می‌شدند که باعث شکست آب می‌شد و ایستایی پل‌ها و سازه‌هایی که بر روی آن قرار می‌گرفتند را در پی داشت.

 مرادی‌بیستونی با بیان اینکه در دوره‌های بعدی اسلامی هم‌چون دوران ایلخانی، صفوی و قاجار برخی از این پل‌ها بازسازی می‌شدند، گفت: با ظهور خودرو و با توجه به اینکه عرض این پل‌ها مناسب تردد ماشین‌ها نبود و پایه‌های آنها جوابگوی بار ماشین‌های سنگین نبود پل‌های جدیدی در استان به این منظور ساخته شدند که از آن جمله می‌توان به پل رودخانه قره‌سو در شهر کرمانشاه و پل رودخانه گاماسیاب در شهر بیستون و سایر پل‌ها اشاره کرد.

وی گفت: از مصالح استفاده شده در این پل‌ها می‌توان به بلوک و سنگ‌های تراش‌خورده آجر و گچ نیم‌کوب اشاره کرد، امروزه بخش اعظمی از این پل‌ها هم‌چون پل تاریخی کرمانشاه و پل تاریخی بیستون به ثبت آثار ملی رسیده‌اند.

مرادی‌بیستونی با بیان اینکه این پل‌ها در فهرست آثار ملی در پرتو ضوابط و قوانین میراث فرهنگی از آنها حمایت می‌شود، گفت: همه پل‌های موجود در استان قابلیت بازدید را دارند و گردشگران می‌توانند از آنها دیدن کنند.