در یک میهمانی وقتی همه به جای امر صله ارحام و صحبتهای نیک و دلگرمی دادن به دیگران، غیبت میکنند و یا فقط با موبایل هایشان بلوتوث بازی میکنند و شما تنها یک گوشه نشستهاید و هم صحبتی ندارید چه میکنید؟
درک میکنم که گاهی اوقات چقدر سخت است تنها ماندن. شما دو راه بیشتر ندارید یا همرنگ آنان شوید، جوگیر شده مانند آنان لباس بپوشید، رفتار کنید و از هر چیزی که آنان خوششان میآید شما هم تأییدشان کنید. و یا راه دوم را انتخاب کنید که شاید سخت باشد اما حلاوت و شیرینی رضایت الهی را بدنبال دارد و اینکه سرسخت پای اعتقادات اسلامی و دینی خود بمانید و نگذارید ارزشهایتان به ضدارزش تبدیل شود. بجای اینکه به رنگ آنان درآیید سعی کنید با حرکت حساب شده، قدم بردارید و آنان را به رنگ خود درآورید. در صورت اول در گروه عوام قرار میگیرید و در انتخاب گزینه دوم شما جزء گروه خواص هستید.
خواص
خواص در هر جامعه افرادی هستند که اهل شناخت و تجزیه و تحلیل بوده و براساس بصیرت نسبت به وقایع اتفاقی موضعگیری میکنند . مقام معظم رهبری میفرمایند: خواص کسانی هستند که از روی فکر و فهمیدگی و آگاهی و تصمیمگیری کار میکنند، میفهمند، تصمیم میگیرند و عمل میکنند.عوام
عوام در هر جامعه اکثریت را تشکیل میدهند، توانایی تجزیه و تحلیل مسایل را ندارند پیرو موجند و مرعوب جو. رهبر انقلاب میفرمایند: عوام کسانی هستند که وقتی جو به یک سمتی میروند اینها هم میروند.گروه خواص دیگری که در قرآن از آنان یاد میکنند عبادالرحمن هستند که در سوره فرقان هفت خصلت زیبا بر آنان را در ارتباط با خود، خدا و دیگران بیان میکند، صدیقان، شهدا، متقین، انبیاء و اولیای الهی نیز دیگر خواصی هستند که در قرآن با نام نیک از آنان یاد میشود
خواص و عوام در قرآن
قرآن در یک تقسیمبندی کلی انسانها را به خواص و عوام که هرکدام ویژگیهای خاصی دارند اعتقاد و باور، رفتار و اعمال هر کدام ترسیم کننده دنیا و آخرت اینان است. و مسلماً دسته مۆمنان واقعی و ایمانآورندگان همیشه کم هستند و با کلمه اکثر و اقل این دو گروه را معرفی می کند : اکثرهم لا یعقلون /قلیل من عبادی الشکور . مردم در جوامع مختلف به اعتبار قدرت نفوذ و تأثیرگذاری بر رفتار و کنش دیگران و میزان تأثیرپذیری متفاوتند. عدهای که معمولاً شماره آنها اندک است به دلیل موقعیت ویژهای که دارند بر ارزشهای مورد قبول و رفتار دیگران که قسمت عمده جامعه را تشکیل میدهند تأثیر میگذارند. این گروه کمترین، با نامهای خواص، برگزیدگان، نخبگان شناخته میشوند و از گروه بیشترین با عناوینی چون عوام، توده، عموم مردم یاد میشود.خواص قرآن
حواریین حواریین یاران حضرت عیسی فقط 12 نفر بودند. آنگاه که حضرت عیسی در بنیاسرائیل به نبوت مبعوث شد با نشان دادن معجزات، حجت را بر آنها تمام کرد. اما احساس کرد غالب آنها بر کفر خویش اصرار دارند از اینرو اعلام کرد چه کسی مرا یاری میدهد .حواریون کسانی بودند که اعلام اطاعت و تبعیت کردند. فَلَمَّا أَحَسَّ عِیسَى مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنصَارِی إِلَى اللّهِ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللّهِ آمَنَّا بِاللّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ چون عیسى از آنان احساس كفر كرد گفت یاران من در راه خدا چه كسانند حواریون گفتند ما یاران [دین] خداییم به خدا ایمان آوردهایم و گواه باش كه ما تسلیم [او] هستیم (العمران/52)

ویژگیهای خواص
1ـ بیشتر از دیگران میفهمند پیامبران به طور خاص و اصلاح گران به طور عام، دارای پیامهای ژرف و عمیق هستند که عامه مردم از درک ژرفای آن عاجزند. با اینکه همواره سعی میشود به فراخور حال و مناسب شأن آنان سخن گفته شود. با وجود این بسیاری از پیامهای پیامبران و مصلحان، از سطح فهم عوام فراتر یا فهمشان برای آنان مشکل است. وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ و این مثلها را براى مردم مىزنیم و[لى] جز دانشوران آنها را درنیابند(عنکبوت /43) 2ـ از حق دفاع میکنند خواص هیچگاه بیطرف نبوده و نیستند. همیشه از حق دفاع میکنند و از باطل گریزان هستند. از دیدگاه قرآن، بیتفاوتان و معصیتکاران هر دو به بیراهه میروند. حضرت علی (علیه السلام) میفرمایند: از ویژگیهای خواص وارد نشدن به باطل و خارج نشدن از مدار حق است. 3ـ استقامت دارند خواص حامی حق و حلال و ترک حرام خدا هستند و تمام مشکلات را در این راه به جان میخرند و با آغوش باز به استقبال پیامدهای دفاع از حق میروند قرآن کریم اینان را ربیون مینامد. ربیون کسانی هستند که ارتباط محکم و ناگسستی با پروردگار دارند. خواص سر تسلیم در برابر ناحقی و دشمن فرود نمیآورند و بر موضع خویش ثابت قدم و استوارند.قرآن در یک تقسیمبندی کلی انسانها را به خواص و عوام که هرکدام ویژگیهای خاصی دارند اعتقاد و باور، رفتار و اعمال هر کدام ترسیم کننده دنیا و آخرت اینان است. و مسلماً دسته مۆمنان واقعی و ایمانآورندگان همیشه کم هستند و با کلمه اکثر و اقل این دو گروه را معرفی می کند : اکثرهم لا یعقلون /قلیل من عبادی الشکور