پربازدیدترین ها

سرویس: ویژه کد خبر: 2762 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶

حاجی‌بابایی در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش: اجرای ۲۰ مکمل آموزشی در کشور/ آسان کردن مسائل درسی خدمت به دانش‌آموز نیست

وزیر آموزش و پرورش به تهیه ۲۰ مکمل آموزشی اشاره کرد و گفت: در جلسه ستاد تحول بنیادین عنوان شد که باید هر آنچه را که اجرا کردیم، بررسی کرده و مکمل‌های آن را در این سال اجرایی کنیم. حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم بزرگداشت روز ملی پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش که امروز در سینما فلسطین تهران برگزار شد، با بیان اینکه سمت و سوی حرکت آموزش و پرورش صحیح است، اظهار داشت: آمار و ارقام حاکی از صحت و درستی مسیر است. وی با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که پژوهش خمیرمایه تعلیم و تربیت در کشور باشد، افزود: نگاه پژوهش‌محور به آموزش و پرورش در بندها و راهکارهای نقشه جامع علمی کشور آمده و در چند بند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز دیده شده است. حاجی‌بابایی، نگاه به تعلیم و تربیت را یک نگاه پژوهشی عنوان کرد و با بیان اینکه در این مسیر، نگاه به معلم و مدرسه یک نگاه پژوهشی است، گفت: نگاه به کتاب درسی نیز بر اساس خلاقیت، تفکر و نوآوری تعریف شده و در حال ریل‌گذاری است. وی با تأکید بر اینکه کلاس درس باید محل سؤال کردن و جستجوگری باشد، اضافه کرد: کلاس درس باید محیطی شود که در آن دانش‌آموز به عنوان فرد پژوهنده، جستجوگری و تحقیق کند. وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت تحقیق در دوره‌های پایین‌تر تحصیل اشاره کرد و اظهار داشت: تحقیق باید در دوره ابتدایی نهادینه شود. وی بیان کرد: تمام اقداماتی که عنوان شد، تحول نیست بلکه شروع تحول است و ما در حال حرکت در مسیر تحول هستیم. * اگر مسائل را آسان کنیم، خدمت به دانش‌آموزان نیست حاجی‌بابایی به بررسی دو سند «جذب و نگهداشت معلم» و سند «نظام رتبه‌بندی و ارتقای معلم» اشاره کرد و گفت: باید بین فردی که بیشتر تحقیق می‌کند با کسی که کمتر تحقیق می‌کند، تفاوت وجود داشته باشد. وی با تأکید بر این نکته که آموزش و پرورش جز پژوهش چیز دیگری نیست، افزود: به جای دریاچه درست کردن باید چشمه درست کرد و خلاقیت و تفکر را پرورش داد. وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از حل کردن تکالیف درسی برخی دانش‌آموزان توسط والدین بیان کرد: همه باید کمک کنیم و دانش‌آموزان را راهنمایی کنیم که زحمت بکشند و اهل تفکر شوند؛ اگر مسائل را آسان کنیم، خدمت به دانش‌آموزان نیست و والدین هم اگر می‌خواهند به فرزند خود کمک کنند باید برای او وقت گذاشته و به یادگیری او کمک کنند. وی با تأکید بر اینکه تمام اموری که در آموزش و پرورش انجام می‌شود باید توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ارزیابی شود، ادامه داد: چاپ کتب درسی و فعالیت‌هایی در این زمینه باید از پژوهش‌های برتر و بالاتر برخوردار باشند. * 20 مکمل آموزشی برای اقدامات اجرا شده حاجی‌بابایی به هوشمندسازی مدارس نیز اشاره کرد و گفت: امروزه اگر کلاس‌های درس با فناوری‌های برتر اداره نشود، دانش‌آموزان از حق بزرگی محروم هستند. وی با بیان اینکه ساختار آموزشی در کشور تثبیت شد و ده‌ها و صدها پروژه نیز اجرا شد، افزود: در جلسه ستاد تحول که دیروز برگزار کردیم، عنوان شد که باید هر آنچه را که اجرا کردیم، بررسی کنیم و مکمل‌های آن را در این سال اجرایی کنیم. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بیش از 20 مکمل آموزشی است که تحقیقات، فناوری، آموزش و پرورش استاندارد و آماده‌سازی برای رقابت‌های بین‌المللی ما را آماده می‌کند. وی بیان کرد: گسترش رقابت بین پژوهشگران، گسترش رقابت بین استعدادهای برتر، نظام رتبه‌بندی مدارس، هشیار کردن مناطق خوابیده، رقابتی کردن مناطقی که در آنها رقابتی وجود نداشته است، گسترش مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی، حاکی از رقابت سنگینی است که نتایج آن را می‌بینید. حاجی‌بابایی با بیان اینکه نگاه‌ها به آموزش و پرورش نسبت به 3 سال گذشته تفاوت پیدا کرده است، گفت: اکنون از هر 100 نفر که با بنده صحبت می‌کنند یا نامه می‌دهند، 60 مورد خواستار هوشمند کردن مدارس هستند.