آخرین مطالب
- ■برگزاری مسابقات کیوکوشین کاراته قهرمانی منطقه غرب نزاجا به میزبانی تیپ ۷۱ پ.م پادگان ابوذر در سرپلذهاب
- ■اختصاص سه دستگاه خودروی آتش نشانی از سوی ستادبحران استان به شهرستان
- ■برگزاری جلسه بررسی مشکلات آبی شهرستان سرپلذهاب
- ■خرید ۴دستگاه دمندههوا با ۸۰ میلیون اعتبار برای مقابله با آتشسوزی احتمالی در شهرستان
- ■شعبدهبازی گیاهان با آب و نور/ وجود ۸۰۰۰ گونه گیاهی در ایران
- ■مردان و زنان ایرانی سال گذشته در چند سالگی پدر و مادر شدند؟
- ■دادستان مشهد: شناسایی مقصران احتمالی «سیل» در دستور کار است
- ■حضور دانشآموزان بدون کارت امتحان نهایی در جلسه با «شناسنامه»/ امکان دریافت آدرس حوزه از مدرسه
- ■تصمیم فدراسیون کشتی و کادر فنی درباره حسن یزدانی عاقلانه بود
- ■عربستان در زمان حضور حجاج همکاری خوبی داشته است
پربازدیدترین ها
- ■فرزندآوری و جوانی جمعیت نیازمند فرهنگسازی همگانی است
- ■نرخ تورم شیرخشک در ۶ ماه اخیر کمتر از ۸ درصد / عدم تغییر قیمت پرمصرفترین شیرخشک در کشور
- ■جلسه توجیهی تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی برای روسای اتحادیههای صنفی واتاق اصناف در شهرستان سرپلذهاب
- ■گول بارشهای مطلوب را نخوریم/ مصرف بهینه آب همچنان در دستورکار باشد
- ■برگزاری مراسم گرامیداشت روزمزرعه در شهرستان
- ■برگزاری آئین اختتامیه چهلودومین جشنواره فرهنگی ، هنری امیدفردادر شهرستان
- ■زیرساختهای فرهنگی کرمانشاه مناسب نیست
- ■برگزاری آئین اختتامیه چهل و دومین جشنواره فرهنگی ، هنری امیدفردا
- ■الهیان: اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی نقض قوانین و مقررات بین المللی است
- ■نشست اضطراری اردوغان در پی هشدار درباره وقوع کودتای احتمالی
- ■انجام ۲۸۰۶ تخلف در امتحانات نهایی سال گذشته/ صدور رای قطعی برای ۲۶۴۳ نفر
- ■دولت سیزدهم و ایستادگی در برابر اژدهای هفت سر
- ■غبارروبی مرقد مطهر حضرت احمدابن اسحاق (ره) همزمان با دههکرامت و روز تحلیل از بقاع متبرکه
- ■گشتهای مشترک بازرسی نقشمهمی در پیشگیری از تغییرکاربری های غیرمجاز دارد/ لزوم برخورد قاطع دستگاههای اجرایی شهرستان با ساخت و سازهای غیرمجاز
- ■تداوم بارش باران تا پایان اردیبهشت
- ■برگزاری همایش ملی تکریم امام زادگان و بقاع متبرکه در شهرستان
- ■«ماماهای» ایران نسبت به سایر کشورها باسوادتر هستند
- ■فریاد «مرگ بر نتانیاهو» در دانشگاههای سه قاره/ برچسبی که میخواهد اعتراضات را منحرف کند
- ■هشدار درباره عوارض منجر به مرگ مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک سفتریاکسون
- ■کشف 4.5 ميليارد تومانی شیرآلات قاچاق در غرب تهران
ابتکار جالب پلیس راهور برای گذاشتن کلاه بر سر موتورسواران!+عکس
کارهای دورهای پلیس برای مقابله با موتورسواران متخلف، جز اثربخشی چندروزه و موضعی، هرگز نتوانسته از تخلفات بیشمار این دسته از رانندگان بکاهد اما گویا طرح جدید پلیس راهور این بار میتواند اثربخش باشد.
کارهای دورهای پلیس برای مقابله با موتورسواران متخلف، جز اثربخشی چندروزه و موضعی، هرگز نتوانسته از تخلفات بیشمار این دسته از رانندگان بکاهد اما گویا طرح جدید پلیس راهور این بار میتواند اثربخش باشد.
تابناک نوشت: در ابتدای تونل توحید و هر جا که سر بچرخانی، تکراری بودن تابلوی هشداردهنده ممنوعیت ورود موتور سیکلت توجهتان را به خود جلب میکند؛ اما تقریبا غیرممکن است یک بار طول تونل را بپیمایید و موتورسیکلت در آن نبینید؛ این نکته را بگذارید کنار تا بعد درباره آن بگوییم.
شاید شما هم این دست بیلبوردها دیده باشید که شعار «منتظریم…» با خط نستعلیق در آن گنجانده شده است؛ تابلوهایی که در آنها پدری سوار بر موتورسیکلت تصویر شده که کنار در منزل خیره به فرزندش مانده و در حال گرفتن کلاه ایمنی از دستان وی است و شعار «منتظریم…» درج شده در حاشیه تصویر، انتظار خانواده به بازگشت پدر به منزل را سفیدخوانی میکند؛ انتظار به سالم برگشتن سرپرست و نانآور خانواده.
تلاش برای گذاشتن کلاه ایمنی بر سر موتورساران، با اهدای کلاه ایمنی رایگان
به رغم وجود این دست کارهای فرهنگی، کافی است این بار که از خیابان میگذرید، نگاه دقیقتری به سیل موتور سیکلت سوارانی بیندازید که بیشترشان بیقاعده این سو و آن سو میروند و شمار تخلفاتشان اینقدر فزونی یافته و بیرون از کنترل به نظر میرسد که به تازگی پلیس پایتخت را مجبور کرده، معابر ویژه عبور اتوبوس را با درهای کشویی ببندد و یک سرباز وظیفه راهنمایی و رانندگی را برای هر در مأمور بگمارد تا تنها راه را زمان عبور و مرور اتوبوسها باز کند تا شاید مسیر ویژه، مسیر موتور سیکلت به نظر نرسد.
این در حالی است که اقدامات دورهای پلیس برای مقابله با موتورسواران متخلف، جز اثربخشی چند روزه و موضعی، اثر چندانی نداشته و هرگز نتوانسته از تخلفات بیشمار این دسته از رانندگان بکاهد تا جایی که مثلا تمدید چند باره و گاه ماهانه طرحهایی همچون مقابله با موتورسوارانی که طول تونل بزرگ درون شهری پایتخت، توحید را میپیمودند هم نتوانسته مانع استفاده ایشان از این راه زیرزمینی شده و به روایت فیلمهای متعدد و دلخراشی که از حوادث پیش آمده برای موتورسواران درون تونل ثبت شده است، هر از چندگاهی یکی از این رانندگانِ خطر کرده بر اثر کمبود اکسیژن و مسمومیت ناشی از انباشت گاز بیرنگ منوکسید کربن، به دیواره تونل یا خودروهای عبوری برخورد کرده و اگر خوش شانس بوده و جان نبازد، دست کم آسیبهایی بسیار جدی ببیند.
این رویدادهای ناخوشایند که نه انبوه تابلوهای اعلان ممنوعیت حمل و نقل موتورسیکلت در ابتدای تونل مانع تکرار آن شده و نه راهکاری مانند جریمه و یا حتی شکل ناخوش اعمال قانون (پدیدهای که به «موتورگیری» معرف حضور شهروندان است!)، در زدودن آن از چهره خیابانهای شهرهای کشورمان موفقیت زیادی به دست نیاورده، همه و همه موجب نشده تا مسئولان راهنمایی و رانندگی در اصلاح فرهنگ ترافیکی و نظم بخشیدن به شهر و برقرار کردن ایمنی در سطحی بالاتر برای شهروندان کوتاه بیاید و در نتیجه همین مسئولیت پذیری، به تازگی ابتکاری در دستور کار ایشان قرار گرفته که درخور تقدیر است.
در این طرح که به ظاهر راهنمایی و رانندگی نوآور آن است، مأموران راهور مستقر در خیابانها و بزرگراههای تهران، با دیدن موتورسواران متخلف، به ویژه آن دسته از آنانی که بدون استفاده از کلاه ایمنی به سواری مشغولند، ایشان را متوقف کرده و ضمن دریافت گواهینامه یا کارت و یا بیمه نامه موتور سیکلت، نه برگ جریمهای صادر میکنند و طبیعتا نه خبری از توقیف وسیله نقلیه فرد خاطی در میان است، بلکه تنها یک برگه رنگ و رو رفتهٔ کپی شده در اختیار وی میگذارند که روی آن مشخصات شناسایی موتور سیکلت، راکب، مدرک دریافت شده و نام افسر راهنمایی و رانندگی قید شده و به موجب آن از راننده خاطی خواسته شده تا به آدرسی که آمده، مراجعه کرده و پس از حضور در یک کلاس آموزشی، مدرک توقیف شده خود را دریافت کند.
در ادامه کافی است، راننده در کلاس حضور پیدا کرده و به روایت تصاویر از خطراتی که در کمین رانندگان خاطی نشسته آگاه شود تا هر بار که خواست سوار بر موتورسیکلتش، راهی را برود، تصاویر هشدار دهنده را به یاد آورده و فراموش نکند که استفاده از کلاه ایمنی و مرتکب نشدن تخلفات راهنمایی و رانندگی میتواند چه سرنوشت خوشی برای وی به همراه آورده و تکرار اشتباهات گذشته تا چه اندازه ممکن است تلخ تمام شود.
اینجاست که امید به شکلگیری فرهنگ مطلوب در استفاده از موتورسیکلت پر رنگ شده و هیچ کسی نمیتواند ادعا کند که راهنمایی و رانندگی در آموزش کوتاهی کرده و یا تنها به دنبال جریمه کردن است؛ اکنون تصور کنیم که چنین طرح به غایت نکویی در سراسر کشور فراگیر شده و تکامل بیابد تا مثلا یک بار شرکت راننده در این کلاس به معنای اتمام حجت با وی تلقی شده و در صورت تکرار تخلف، جریمه در نظر گرفته شده برای راننده خاطی تشدید شود!