نسل اول چادری ها: روزگاری چادر نماد یک جریان اعتقادی بود. چادر نه یک نوع لباس بلکه خروجی یک فرهنگ و ارزش اخلاقی و دینی تلقی می شد. ارزش چادر نه به رنگ و شکل بلکه به فرهنگ غنی متصل به آن بود. چادر پوشیدن یا نپوشیدن مساله نبود. حجاب کامل داشتن مسله بود.
نسل دوم چادری ها: مدتی بعد چادر حجابی رسمی و متصل به حاکمیت شد. از این دوره به بعد بود که نماد طبقاتی - سیاسی چادر به نماد ارزشی آن چربید. پیروی نسل ها در پوشش چادر، طبقاتی سازی این پوشش را بیشتر کرد. تا اینکه به صدها دلیل گسست اجتماعی و گسست های نسلی شکل گرفت و بچه ها از مادران خود تبعیت نکردند و کم کم چادر خاصیت طبقاتی خود را از دست داد.
تفاوت نسل دوم چادری ها با نسل اول در نحوه چادر سر کردن و رو گرفتن بود.
نسل سوم چادری ها: نسل سوم چادری ها برای دخترانی است که به صداها دلیل نخواستند یا نتوانستند به رسم و سنت مادران خود پشت کنند. اما از سوی دیگر نیز نخواستند از رقابت با مدینگ جا بمانند. این نسل چادر را دستخوش تطور و تحول کرد. چادری های فشن محصول این نسل است.
حاکمیت نیز برای اینکه چادر را همچنان به عنوان حجاب رسمی داشته باشد با این نسل همراهی کرد. انواع و اقسام چادر طراحی شد. چادر برای این نسل یک نوع پوشش بود مثل مانتو و پوشش های دیگر.
تفاوت این نسل از چادری ها با نسل دوم در شکل و رنگ چادر است.
نسل چهارم چادری ها: مدینگ سازی چادر باعث می شود چادر مثل هر مدی تاریخ مصرف پیدا کند. از سوی دیگر گسست های اجتماعی و شکاف نسلی باعث میشود کارکرد طبقاتی چادر از بین برود.
در این میان کسانی که بمانند نسل چهارم هستند. کسانی که نه به دلیل خاصیت حاکمیتی چادر ونه مدینگ بودن و طراحی آن بلکه به دلیل صبغه ارزشی آن و محتوای عمیق فرهنگی آن چادری ماندند. این نسل چادری ها فرا مد و فرا طبقاتی و فرا سیاسی هستند.
از این نسل کارها برآید.
آخرین مطالب
- ■خرید ۴دستگاه دمندههوا با ۸۰ میلیون اعتبار برای مقابله با آتشسوزی احتمالی در شهرستان
- ■شعبدهبازی گیاهان با آب و نور/ وجود ۸۰۰۰ گونه گیاهی در ایران
- ■مردان و زنان ایرانی سال گذشته در چند سالگی پدر و مادر شدند؟
- ■دادستان مشهد: شناسایی مقصران احتمالی «سیل» در دستور کار است
- ■حضور دانشآموزان بدون کارت امتحان نهایی در جلسه با «شناسنامه»/ امکان دریافت آدرس حوزه از مدرسه
- ■تصمیم فدراسیون کشتی و کادر فنی درباره حسن یزدانی عاقلانه بود
- ■عربستان در زمان حضور حجاج همکاری خوبی داشته است
- ■آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا به زودی
- ■آغاز نمایشگاه ایرانهلث با حضور بیش از ۶۰۰ شرکت از امروز
- ■ادامه نبردهای زمینی و شهادت و مجروح شدن دهها فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی
پربازدیدترین ها
- ■برداشت خيار از مزارع سرپلذهاب آغاز شد
- ■غبارروبی حرم مطهر احمدابن اسحاق (ره) بمناسبت دهه کرامت
- ■شناسایی ۳۰۰ تور گردشگری غیر مجاز در کرمانشاه
- ■عملیات بیت المقدس تبلور اراده رزمندگان و نصرت الهی بود / تشریح برنامههای سوم و چهاردهم خرداد در شهرستان
- ■فرزندآوری و جوانی جمعیت نیازمند فرهنگسازی همگانی است
- ■برداشت خیار از ۱۰۰ هکتار از مزارع شهرستان آغاز شد
- ■امیرعبداللهیان: رویکرد ما به روابط با هند راهبردی است
- ■جلسه توجیهی تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی برای روسای اتحادیههای صنفی واتاق اصناف در شهرستان سرپلذهاب
- ■برگزاری مراسم گرامیداشت روزمزرعه در شهرستان
- ■نرخ تورم شیرخشک در ۶ ماه اخیر کمتر از ۸ درصد / عدم تغییر قیمت پرمصرفترین شیرخشک در کشور
- ■۷ پروژهای که رئیسی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح کرد
- ■گول بارشهای مطلوب را نخوریم/ مصرف بهینه آب همچنان در دستورکار باشد
- ■پیشروی روسیه در جبهه شمال و بازی سرزنش اوکراین
- ■واکنش هندیها به همکاری ایران و هند در چابهار
- ■کرمانشاه میزبان مسابقات بینالمللی کاراته میشود
- ■اعلام زمان واریز یارانه دهک اول تا سوم
- ■زیرساختهای فرهنگی کرمانشاه مناسب نیست
- ■دانشجویان یونانی شب گذشته در حمایت از فلسطین تجمع کردند
- ■پوتین پنجشنبه به چین میرود
- ■تورم نقطه به نقطه در پایان فروردین کاهش پیدا کرد
چادری های فشن +تصاویر
روزگاری چادر نماد یک جریان اعتقادی بود. چادر نه یک نوع لباس بلکه خروجی یک فرهنگ و ارزش اخلاقی و دینی تلقی می شد. ارزش چادر نه به رنگ و شکل بلکه به فرهنگ غنی متصل به آن بود. چادر پوشیدن یا نپوشیدن مساله نبود. حجاب کامل داشتن مسله بود.