پربازدیدترین ها

کد خبر: 8997 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶

نگاهی به نسل اول وب‌ها / تهدید حریم خصوصی افراد در شبکه‌های اجتماعی

نگاهی به نسل اول وب‌ها / تهدید حریم خصوصی افراد در شبکه‌های اجتماعی
سرانه اطلاعاتی هر یک از افراد زمین در سال 2020 به یک ترابایت خواهد رسید و این بدان معنی است که چیزی که در اینترنت نیست، وجود ندارد دشمنان ایران اسلامی برای مقابله با پیشرفت‌های خیره‌کننده انقلاب با استفاده از جنگ نرم به تحریک افکار عمومی برای تاثیرگذاری بر افکار مردم می‌پردازند. جنگ ‌نرم موضوعی است که با هوشمندی مقام معظم رهبری و دل‌سوزان نظام رصد شده و کدهای لازم در اختیار نیروهای انقلابی قرار دارد و در این زمینه، چیستی جنگ‌نرم، عواقب جنگ‌نرم و چگونگی مقابله با این جنگ توسط کارشناسان با درایت مورد تحلیل قرار گرفته است. امروزه ایران اسلامی یک کشور تاثیرگذار در منطقه است و در معادلات جهانی در بسیاری از مسائل، مواضع ایران نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. این در حالی‌ است که کشور ما در زمان رژیم پهلوی هیچ اراده‌ای از خود نداشت و خیال کشورهای استعمارگر از جنبه چپاول ایران، راحت بود. اینکه اکنون ما پله‌های افتخار را طی می‌کنیم، نتیجه هدایت‌های پیامبرگونه امام راحل و جان‌فشانی شهداست و امروز سکان هدایت کشتی نجات‌بخش انقلاب اسلامی در دست رهبر معظم انقلاب است. لازم به ذکر است، رسیدن به اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی، با بصیرت مردم فهیم ایران میسر است و در این میان جوانان، طلایه‌دار ترویج فرهنگ غنی انقلاب هستند. جوانان به‌عنوان نیروی انسانی باید با ایجاد تعهد و تخصص در عملکرد خود برای آبادانی مملکت و خدمت به مردم بکوشند و با ایستادگی در مقابل توطئه دشمن، جامعه را بسازند. مطلبی که در این گزارش ارائه می‌شود به‌طور کلی به ماهیت جنگ‌نرم و تحلیل ابزار قدرتمند این عرصه، یعنی رسانه می‌پردازد. *فضای سایبری را بهتر بشناسیم در تعریف واژه سایبر می‌توان گفت که واژ‌ه‌ای برگرفته از لغت Kyber nate به معنای سکاندار یا راهنماست. سایبر محیط الکترونیکی واقعی است که ارتباطات انسانی به شیوه‌ای سریع، فراتر از مرزهای جغرافیایی و با ابزار خاصی در آن زنده و مستقیم روی می‌دهد. گفتنی است، جهانی و فرامرز بودن، دستیابی آسان به آخرین اطلاعات، جذابیت و تنوع، آزادی اطلاعات و ارتباطات از ویژگی‌های فضای سایبر است. در سال 1957 اتحاد جماهیر شوروی، نخستین ماهواره اطلاعاتی خود به نام اسپتونیک (sputnik satellite) را به فضا پرتاب کرد که این اقدام سبب شد، 2 ابرقدرت شرق و غرب بر سر قدرت اول جهانی ‌شدن به نزاع بپردازند. وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به این اقدام شوروی، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته خود را به نام آرپا راه‌اندازی کرد و در سال 1960 چهار کامپیوتر در نقاط مختلف به یکدیگر متصل شدند و توانستند اطلاعات موجود خود را به یکدیگر انتقال دهند و این شبکه اولیه، آرپانت نام‌گذاری شد و بعدها گسترش و به اینترنت تغییر نام یافت. تیم برنرزلی ابداع خود (www) را تارنمای جهانی نامید و جنبشی برای تبدیل اطلاعات به‌صورت فایل‌های الکترونیکی به‌وجود آمد. سرانه اطلاعاتی هر یک از افراد زمین در سال 2020 به یک ترابایت خواهد رسید و این بدان معنی است که چیزی که در اینترنت نیست، وجود ندارد. لازم به ذکر است، نسل اول وب یا همان www معروف عبارت است از شبکه‌های جهانی برای دسترسی به اطلاعات موجود از طریق اینترنت و وب جهانی www پروتکلی برای تعریف یک زبان مشترک برای دسترسی به جریان اطلاعات است. شایان ذکر است که ایده پیدایش وب 2 توسط دیل دوفرتی مطرح شد و شبکه‌های اجتماعی را به‌وجود آورد. طبق بررسی‌های به‌عمل آمده، شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، پادکست‌ها، فروم‌ها، کامیونتی‌های محتوایی، میکروبلاگ‌ها از جمله طبقه‌بندی‌های رسانه‌های اجتماعی هستند. در شبکه‌های اجتماعی کاربران از طریق عضویت می‌توانند پروفایل و صفحات وب شخصی مانند فیس بوک برای خودشان بسازند. پادکست‌ها فایل‌های صوتی و تصویری هستند که در اینترنت منتشر می‌شوند. تویتر معروف‌ترین سایت میکروبلاگ است که بیش از یک میلیون کاربر دارد که ترکیبی از وبلاگ‌نویسی (با پیام‌های فوری) و شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند و در تعریف ویروس باید گفت یک برنامه کامپیوتری است که کامپیوتر را دچار آلودگی می‌کند. تروجان یا اسب تروا، در قالب یک نرم‌افزار مفید یا بازی قادر به پاک کردن فایل‌ها هستند. در فضای سایبر تنها دفاع کامل یک دفاع استاتیک است، یعنی قطع‌ کردن اینترنت و حذف مزایای آن برای دشمنان و این کار برای آمریکا به دلایل مختلف ممکن نیست. بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده، سرعت دانلود اینترنت خانگی در ایران از میان 168 کشور مورد مطالعه از 8 نوامبر 2010 تا 8 می 2011 در جایگاه 167 قرار دارد (سایت اندیکس)، کره جنوبی با دانلود 31 مگابیت بر ثانیه اول است و این سرعت در ایران 480 کیلوبیت بر ثانیه است که از افغانستان هم کمتر است. گفتنی است، از برنامه‌های طراحی‌شده جنگ ‌نرم دشمنان برای کشورمان می‌توان به گفته فوشن مشاور مک‌کین و محقق ارشد مرکز امنیت آمریکای جدید اشاره کرد که گفت: تصمیم گرفتیم به جای بمباران ایران، آدرس‌های اینترنتی خارج از دسترس دولت ایجاد کنیم، چنان‌چه سایت تویتر نقش عمده‌ای در جا انداختن واژه تقلب در روند اغتشاشات پس از انتخاب ریاست جمهوری داشت. *شبکه‌های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی مانند facebook.com فضاهایی هستند که در آنها افراد دوستان جدیدی پیدا می‌کنند و با دوستان قدیمی خود ارتباط می‌گیرند و این مکانی است برای تبادل نظر جوانان، و یک جوان می‌تواند با سراسر دنیا ارتباط برقرار کند. افرادی که برای کوچک‌ترین مورد مربوط به حفظ حریم خصوصی خود مبارزه می‌کنند، در اینترنت اطلاعات شخصی فراوانی در اختیار دیگران قرار می‌دهند. تعداد اعضای فیس‌بوک از مرز 300 میلیون نفر گذشته است و سایت بزرگ شبکه‌های اجتماعی است و درآمد این سایت در سال 2009 از 500 میلیون دلار گذشته است. سایت‌های شبکه‌های اجتماعی بعد از یاهو یا ام اس ان و موتورهای جستجو مانند گوگل به پر استفاده‌ترین خدمات اینترنتی تبدیل شده‌اند. در تعریف تویتر باید گفت: هر کاربر پس از عضویت می‌تواند در صفحه‌ای جملات 140 حرفی درج کند. در صفحه اول افراد حس و حال خود را می‌نویسند و در صفحه دوم تویت‌ها (جمله‌ها) افراد انتخاب شده (دوستان) قابل مشاهده است. در فیس‌بوک، فرد پس از عضویت در صفحه‌ای که در اختیار دارد نام و تصویر خود را درج می‌کند که این برنامه در ابتدا یک شبکه دانشجویی مخصوص دانشجویان دانشگاه هاروارد بود و اکنون کاربران زیادی در سراسر دنیا دارد. صفحه‌ای برای انتشار کاریکاتورهای پیامبر (ص) در فیس‌بوک ایجاد شد و روز 30 اردیبهشت سال 89 روز تحریم فیس‌بوک و اعتراض شدید مسلمانان بود. بسیاری از نیروهای نظامی دنیا عضویت در سایت‌های تویتر و فیس‌بوک را برای سربازان ممنوع می‌کنند. لازم به‌یادآوری است، شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری برای نشان ‌دادن برآیند افکار عمومی قلمداد می‌شوند. این شبکه‌ها را نمی‌توان مسدود کرد و دفاتر مرکزی آن‌ها در آمریکا قرار دارند و به ترویج باورهایی خلاف ارزش‌های جامعه ایران اسلامی می‌پردازند. این شبکه‌ها از طریق تبلیغات درآمد بسیار زیادی کسب می‌کنند و به‌دنبال اهداف کشورهای استعمارگر قرار دارند. در این نوشتار باید گفت: مجموعه اطلاعات و اخبار و آن‌چه در رسانه‌ها و افکار عمومی جریان دارد از قالب چند ابررسانه منتشر می‌شود که همانند تراست‌های اقتصادی عمل کرده و هر یک زنجیره‌ای از شرکت‌های فیلم‌سازی، موسیقی، انتشاراتی، خبرگزاری، شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و ماهواره‌ای و کمپانی‌های اقتصادی را ذیل خود جای داده‌اند. (AOL-time warner) غول رسانه‌ای جهان است و در سال 2000 توسط تایم وارنر با 160 میلیاد دلار به‌وجود آمد و بخش اصلی بازار فیلم، شبکه CNN، اینترنت و رسانه‌های چاپی را قبضه کرده و در زمینه تلویزیون کابلی، ضبط موسیقی، ساخت فیلم و نشر فعال است و مجله تایم از آن جمله است. لازم به تاکید است که امپریالیسم فرهنگی آمریکا 2 هدف اصلی اقتصادی و سیاسی را دنبال می‌کند و این کار را از طریق تسخیر بازارها برای فروش محصولات و ایجاد سلطه از طریق شکل‌دهی به آگاهی‌جمعی و جدا کردن افراد از اصول فرهنگی و سنت‌های خویش انجام می‌دهد. دستیابی آسان به آخرین اطلاعات، جذابیت و تنوع، آزادی اطلاعات و ارتباطات از ویژگی‌های فضای سایبر است. *جنگ روانی طبق تعریف کریستوفر سیمسون جنگ‌ روانی به معنای کاربرد علمی تبلیغات سیاسی، ترور و فشار دولتی به‌عنوان وسایلی برای تضمین پیروزی ایدئولوژیکی بر یک دشمن است. بر اساس پژوهش‌های انجام شده در این مقاله، کشور مبدأ، کشور هدف، سازمان‌های بین‌المللی، دولت‌ها و افکار عمومی منطقه و فرا منطقه‌ای، نشان‌گاه‌های عملیات روانی است و آمریکا و انگلستان از رسانه‌ها در راستای مقاصد دیپلماتیک خود در سطح جهانی به‌خوبی استفاده می‌کنند. موتورهای جستجوگر، مانند یاهو و گوگل می‌توانند در هنگام پیدا کردن مطالب، مطالبی به نفع خود و به ضرر کشور آماج جستجو کنند و اطلاعات مربوط به کشور آماج را در انتهای لیست قرار دهند که کمتر مورد استفاده کاربران قرار گیرد. در تعریف واژه ضد تبلیغات می‌توان گفت این کلمه تبلیغاتی خاص به‌منظور تکذیب یا خنثی‌کردن تبلیغات دشمن و یا بهره‌برداری از همان تبلیغ علیه دشمن است و جنگ‌رسانه‌ای یا به‌دلیل سیاسی و گسترش قدرت و یا از جنبه اقتصادی و هدایت به‌سمت مورد نظر صورت می‌گیرد. باید خاطر نشان کرد: ارائه دلیل، توجیه مردم، سانسور، عادی‌سازی، بحران‌سازی، پلیدنمایی و تحریک افکار عمومی از ویژگی‌های فنون جنگ رسانه‌ای است. سابقه استفاده از جنگ‌روانی به جنگ کیدئون با مادها برمی‌گردد و در این جنگ کیدئون بر خلاف رسوم نظامی زمان خود به هر یک از سپاهیان مشعلی داد در حالی که هر دسته 3 نفره یک مشعل داشتند و سپاهیان روبرو میزان افراد را 3 برابر تصور کردند. به‌طور کلی می‌توان گفت تحریک افکار عمومی از ویژگی‌های فنون جنگ رسانه‌ای است که مورد استفاده دشمن قرار می‌گیرد.