دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به سه دلیل اصلی عدم عرضه خودرو یورو ۴ گفت: عدم عرضه سراسری سوخت، افزایش هزینه تولید و ایجاد وابستگی شدید ارزی، سه عامل عدم عرضه این خودروهاست.
احمد نعمتبخش در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه خودروهای یورو 2 فردا هم شمارهگذاری خواهند شد، اظهار داشت: مجوز خودروسازان تا آخر خردادماه بود اما جلساتی در سازمان بازرسی کل کشور داشتهایم و متقاعدشان کردهایم که ابتدا باید سوخت یورو 4 به صورت سراسری توزیع و سپس خودروهای تولید شده براساس این سوخت عرضه شود.
وی با اشاره به اینکه مسئولان نفت از 20 جایگاه عرضه سوخت اعلام شده در خصوص توزیع بنزین یورو 4 یکی را معرفی کنند، گفت: هنوز سوخت یورو 4 در هیچ کدام از جایگاهها عرضه نشده چه برسد به آنکه سراسری شود.
نعمتبخش با تأکید بر اینکه تا سوخت یورو 4 توزیع نشود موتور خودروهای پرتیراژ را از یورو 2 به یورو 4 تغییر نخواهیم داد، افزود: سال گذشته، ما به دلیل اعتمادی که به سازمان حفاظت از محیط زیست کردیم امسال را در سفارش برخی خودروها تولید را به موتور استاندارد یورو 4 تغییر دادیم.
وی ادامه داد: خودروهایی از جمله مزدا 3، امویام، مگان، تندر 90، 206، ویتارا، کیزاشی و تمام خودروهای تولید شرکت خودروسازی کرمان موتور هماکنون با استاندارد سوخت یورو 4 عرضه میشود اما آیا این خودروها از سوخت مطابق با استاندارد خود استفاده میکنند؟
دبیر انجمن خودروسازان، گفت: به صاحبان خودروهایی که با استاندارد یورو 4 تولید میشود ظلم مضاعفی شده است، چرا که تزریق بنزین یورو 2 در مخزن خودروها موجب میشود در درازمدت آسیب ببیند؛ حال آنکه لااقل این خودروها یک میلیون و 500 هزار تومان گرانتر فروخته شده است.
نعمتبخش گفت: کاتالیست این خودروها باید حداقل 100 هزار کیلومتر با بنزین یورو 4 کار کنند و زمانی که بنزین یورو 2 در آن تزریق شود، کاتالیست خودرو در 20 هزار کیلومتر کارکرد از بین میرود و در واقع چیزی نزدیک به 400 هزار تومان هزینه برای بازگشت این موتور به حالت اولیه برای خریدار هزینه در بر خواهد داشت.
وی ادامه داد: بنابراین خودروهای پرتیراژ را مطابق با استاندارد یورو 4، تا عرضه سوخت سراسری بنزین یورو 4 در کشور توزیع نخواهیم کرد.
دبیر انجمن خودروسازان تأکید کرد: عدم شمارهگذاری خودروها موجب ملتهب شدن بازار میشود و پس از آن دیگر نباید مقصر را خودروساز ببینند، مسئولان بالاتر از رده محیط زیست، بیایند صحبتهای ما را بشنوند و اظهارات آنان را نیز بسنجند که کدامیک درست میگوییم؟
* شکایت به دیوان عدالت اداری در مورد عدم رعایت مصوبه دولتهای هشتم و نهم
نعمتبخش با اشاره به اینکه در رابطه با عدم اجرای یک قانون پس از پایان دولت خاتمی و آغاز دولت احمدینژاد در دیوان عدالت اداری شکایتنامهای تنظیم کردهایم، توضیح داد: امیدوارم هرچه زودتر به این شکایتنامه رسیدگی شود.
وی گفت: در مصوبه دولت هشتم و نهم صراحتاً آمده است که 6 ماه قبل از ارتقای موتور خودروها به سوخت استاندارد (یورو 4)، سوخت مربوطه باید تولید و به صورت سراسری توزیع شود؛ این مصوبه رعایت نشده است.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: توزیع سراسری که هیچ، کلانشهرها هم که همینطور، در تهران هم فقط گفته میشود که میخواهیم بنزین یورو 4 عرضه کنیم.
وی افزود: در کجای تهران بنزین یورو 4 عرضه میشود؟ معرفی کنید تا استفاده کنیم، ما به دولت خواهش و تمنا نمیکنیم که به خودروسازان وقت داده شود.
نعمتبخش با تأکید بر اینکه امکان تولید خودروهای مطابق با استاندارد یورو 4 وجود دارد اما به دلیل عدم توزیع سراسری آن، عرضه نمیکنیم، گفت: برای تمام خودروها تأییدیه نمونه مطابق با استاندارد یورو 4 دریافت شده اما تولید انبوه نخواهیم کرد.
دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به دلایل عدم تولید انبوه خودروهای مطابق با استاندارد یورو 4 تصریح کرد: نخست اینکه سوخت به صورت سراسری در تمام کشور عرضه نشده است، ثانیاً صاحبان خودروها باید هزینه بیشتری بپردازند تا این نوع خودروها که مطابق با استاندارد یورو 4 است را خریداری کنند، سوم اینکه اختلاف هزینه در خودروهای مطابق با استاندارد یورو 4 و یورو 2 در خوردوهای سواری 1.5 میلیون تومان و برای کامیون و اتوبوس تا 25 میلیون تومان اختلاف قیمت وجود دارد و این اختلاف قیمت وابستگی به ارز خارجی را برای خودروسازان تشدید میکند و در نهایت هدف آلایندگی کمتر هم حاصل نمیشود.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: قبول داریم که هر کیلومتر مصرف خودروی استاندارد یورو 4 معادل با 1.18 گرم آلایندگی و هر کیلومتر پیمایش با خودروی استاندارد یورو 2، 2.7 گرم آلایندگی تولید میکند؛ یعنی کمتر از نیمی آلایندگی خواهد داشت.
وی ادامه داد: زمانی که سوخت قدیمی در خودروی مطابق با استاندارد یورو 4 تزریق شود بعد از 20 هزار کیلومتر مجدداً به حالت سابق برمیگردد و هدف کاهش آلایندگی حاصل نمیشود.
نعمتبخش در پایان تأکید کرد: خودروی مطابق با استاندارد یورو 4 برای تزریق سوخت قدیمی در آن تولید و توزیع نخواهیم کرد.
آخرین مطالب
- ■آسم در ۱۳ درصد ایرانیها/ بروز بیشتر این بیماری در کلانشهرها
- ■تشییع پیکر مطهر یک معلم شهید پس از ۳۹ سال
- ■آغاز پایش ملی فروشگاههای متصل به کالابرگ/ فعلا فروشگاه جدیدی به طرح متصل نمیشود
- ■زمان اوج بیتکوین مشخص شد
- ■مد خوب، مد بد!
- ■اعلام جزئیات تعرفه مکالمه و اینترنت برای حجاج ایرانی
- ■انشاءالله شاهد انتخابات میان دورهای با شکوه باشیم
- ■عطرافشانی مزارشهدای شهرستان بمناسبت هفته مقام معلم
- ■برگزاری مراسم زنگ سپاس معلم در شهرستان
- ■لايوهای مستهجن، محتوای مبتذل و مدلينگ در رصد پلیس فتا
پربازدیدترین ها
- ■دیدارمدیر،معاونین و جمعی از معلمان سرآمد آموزشوپرورش سرپلذهاب با امامجمعه شهرستان
- ■آیین گرامیداشت هفته عقیدتیسیاسی سپاه در سپاه ناحیه سرپلذهاب برگزار شد
- ■آئین گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج
- ■برنامه های گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج
- ■معلمین پرچمدار پیشرفت و تعالی جامعه هستند
- ■تبریک هفته مقام معلم در مدارس دهستان پشت تنگ ذهاب
- ■بعد از عملیات وعده صادق نوبت وعده صادق اقتصادی است / دولت راهکارهای مشارکت مردم در تحقق جهش تولید را عملیاتی سازد
- ■حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه
- ■آمادهباش ستاد مدیریتبحران در شهرستان
- ■دیدار مسئولین سرپلذهاب با خانواده شهدا فرهنگی
- ■پیام شهید مرتضی مطهری ایستادگی تا مرز شهادت است / تشریح برنامههای گرامیداشت هفته مقام معلم در شهرستان
- ■موافقت با افزایش حقالزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان/ کاهش جذب معلمان ماده ۲۸
- ■دیدار مدیریت و معاونین آموزشوپرورش سرپلذهاب با امام جمعه شهرستان
- ■سقوط بزرگ فروش چین در انتظار اپل
- ■برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در سرپل ذهاب
- ■معاون وزیر نفت خبر داد ورود بیش از ۵۰ درصد متانولیها به حوزه بنزین
- ■چالشهای ناتو برای رویارویی با روسیه در سایه دردسرهای داخلی
- ■معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند
- ■تشخیص زودهنگام بیماریهای کبد را جدی بگیرید
- ■۶۰ درصد غذاهای المپیک پاریس «غیرگوشتی» است