به گزارش بازی دراز، حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و بویژه جوامع اسلامی مطرح است و همواره این دو واژه در کنار هم به کار برده میشوند و در نگاه اول به نظر میآید هر دو به یک معنا باشند اما با جستجو در متون دینی و فرهنگنامهها به نکته قابل توجهی میرسیم و آن تفاوت این دو واژه است.
حجاب ، در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش آمده است و در این راستا حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است. بعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشند تا حجاب اسلامی محقق شود.
عفاف و حجاب دو ارزش اخلاقی در جامعه بشری بویژه جوامع اسلامی است که همواره در کنار هم و گاه به جای هم به کار رفته اند لذا با توجه به معانی ذکر شده، حجاب یک امر ظاهری و بیرونی است ، یعنی در حقیقت پوشش ظاهری افراد، بویژه زنان را حجاب میگویند.
اما عفاف و حیا ، یک حالت درونی است که انسان را از گناه وحرام باز میدارد و آثار آن در گفتار و کردار انسان نمود پیدا میکند.
مسئله پوشش و حفظ عفاف خاص دنیای اسلام و حتی دنیای ادیان توحیدی نیست و براساس زمینه فطری، حتی جوامع اولیه و به دور از تمدن و مذهب هم آن را مورد توجه خود قرار داده اند و در همه جوامع و ملل به صورت های گوناگون، کم و بیش وجود داشته است، اما با آمدن اسلام این مسئله به عنوان یک حکم تکلیفی و ضروری برای زنان تعیین گردید.
ارج نهادن به مسئله عفاف و حجاب یکی از وظایف اصلی ما در جامعه است و عفاف و حجاب هر دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند و به نوعی یک فریضه دینی محسوب میشوند.
حجاب و پوشش دینی برای مردان و زنان است، هر دو اینها در امر پوشش عفاف و پاکدامنی وظایفی بر عهده دارند که باید آن را اجرایی و عملیاتی کنند و اگر بخواهیم حجاب و عفاف را در جامعه منکر شویم به نوعی یکی از دستورات خداوند متعال را نادیده گرفته و همین امر سبب خروج انسان از دین میشود.
بیحجابی و بدحجابی از علائم و نشانههای فرهنگ غربی است که آنها میخواهند از طریق فرافکنی و ایجاد راههای نفوذی به اهداف خود در جوامع اسلامی برسند.
غربیها میخواهند از طریق شبکههای تلویزیونی و اینترنتی به ترویج بدحجابی و بیحجابی در جامعه بپردازند لذا همه مردم و مسئولان در قبال این امر مسئول هستیم تا ریشه این فتنه را بخشکانیم.
با اندکی تدبر در آیات قرآن فلسفه حجاب را به گونهای صریح میبینیم و مییابیم که احترام و حرمت زن، فلسفه حقیقی و یا یکی از فلسفههای حجاب است براستی اگر معرفت انسان به شریعت و تعالیم دینی بالا رفته و قرآن را که آئیننامه سعادت و کمال بشر است درک کند، به عظمت حجاب پی برده و میفهمد بدحجابی و بیحجابی ثمره عدم معرفت و شناخت حقیقی جایگاه زن در هستی است.
گفتنی است از 19 لغایت 25 تیرماه به عنوان هفته عفاف و حجاب نامگذاری شده است.
انتهای پیام / ق