پیر و جوان ندارد؛ انگار جملگی قرار است همین امسال به سن تکلیف برسیم و نخستین فریضه روزه را امتحان کنیم! هم مست و مسروریم، هم حامل نوعی اضطراب! اضطرابی ناب و مقدس که با واهمه های روزمره و ترس های معمولی، تفاوت اساسی دارد! یک جور اضطراب شیرین، خوب و خواستنی!!
بگذار اعترافی بکنم؛ سال گذشته در چنین ایامی، یک متن ماه رمضانی نوشتم که توسط یکی از بزرگان، دیده بلکه پسندیده شد، منتهی این عزیز نازنین به ۲ جمله ای که در ادامه می آورم، نقدی مهم داشت.
جایی از متن نوشته بودم؛ «روزه با این که تکراری است اما هرگز تکراری نمی شود». نیز نوشته بودم؛ «ماه رمضان یعنی ائتلاف ما با خدا».
این استاد ما می گفت:
«اولا، میان این سو و آن سوی هر ائتلافی باید حداقلی از تناسب وجود داشته باشد، حال آنکه ما کجا و خدا کجا؟! بهتر بود مثلا می نوشتی؛ “ماه رمضان، ائتلاف آدمی با همه خوبی هاست زیر سایه بندگی خداوند“. ثانیا، روزه هر روزی، مثل نماز هر وعده ای، از اساس، فریضه ای جدید و تکلیفی تازه است که نه در گذشته تکرار شده، نه در آینده تکرار می شود. لذا جمله “روزه با این که تکراری است اما هرگز تکراری نمی شود” اگر چه قشنگ و ادیبانه است، لیکن خیلی هم بی ایراد نیست! این را هم بهتر بود مثلا همچین می نوشتی؛ “هر روزه ای، دقیقا روزه همان روز است. نه تکرار روزه های قبل است، و نه با روزه های بعدی، کهنه و قدیمی می شود“. تو وقتی نماز صبح امروزت قضا می شود، قضا شده رفته! تا آخر عمر هم، همه نماز صبح ها را سر وقت بخوانی، نماز صبح امروز را از دست داده ای. فقط ظاهر این نمازها مثل هم است، اما هر کدام مختص به یک روز و اختصاص به یک وعده دارد. اصلا تکراری نیست! جمله تو این معنی را می رساند که این نمازها و روزه ها، هر چند تکراری است، اما برای ما تکراری نمی شود. یک جور منت گذاشتن سر خدا!! یک جور کلاس گذاشتن برای خدا!! که؛ خدایا! ببین… با اینکه احکام تو تکرار مکررات است، ما اما آنقدر بندگان خوبی هستیم که این احکام برای مان اصلا تکراری نمی شود! من اتفاقا می خواهم بگویم که این احکام شاید یک وقت هایی برای ما تکراری شود یا تکراری به نظر برسد، لیکن اصلا و ابدا تکراری نیست. روزه نیمه ماه مبارک رمضان… مثلا سال ۸۸ شمسی، دقیقا و عینا روزه نیمه ماه مبارک رمضان همان سال ۸۸ است؛ نه ربطی به روزه های قبلی دارد و نه دخلی به روزه های بعدی».
پیش خود گفتم در آستانه ماه رمضان ۹۲ شمسی، بد نیست با این ۲ تذکر مهم استاد، ورود کنیم در شهر الله الاعظم که نیک اگر بنگری، ماه سلام بر عباس تشنه لب دشت کربلاست…
عشق! عشق! عشق!
خدا را شکر که روزه های ما جملگی عطر روضه دارد… و مگر می توان تشنه بود و یاد علمدار کربلا را در دل زنده نکرد؟! الحمدلله که بر وزن هم اند روزه و روضه…
چگونه عشق، شداید شهادت را بدل به شهدی شیرین، و سختی های اسارت را تبدیل به «ما رایت الا جمیلا» می کند؟! چگونه عشق، قطعه قطعه شدن را «احلی من العسل» می کند؟!… و چگونه عشق، کنار علقمه بودن و آب ننوشیدن را آسان می کند؟!
این همه را در ماه مبارک رمضان می توان پاسخ گرفت.
خدایا! مباد که ذره ای از عشق و معرفت ما به تو… و به حسین تو، به عباس تو، به عاشورا و رمضان تو… به خون تو و ماه تو… به ولایت تو و ولایت فقیه تو کم شود که هر چه می کشیم از همین بی عشقی است… از همین بی معرفتی است.
خدایا! بوسه می خواهد روی ماه تو… که تازه تازه تازه است!
آخرین مطالب
- ■امام جمعه جدید سرپلذهاب آغاز بکار کرد
- ■حجتالاسلام حسین سلیمی به عنوان امام جمعه سرپلذهاب منصوب شد
- ■دیدار مسئولان قضایی سرپلذهاب با امام جمعه؛ آغاز هفته قوه قضاییه با تأکید بر عدالت و خدمت
- ■امام جمعه سرپلذهاب: هفته قوه قضائیه فرصتی برای تبیین خدمات دستگاه عدالت است
- ■امام جمعه سرپلذهاب: سوگواره «احلی من العسل» الگوی تربیتی نوجوانان در مکتب عاشورا است
- ■سوگواره «احلی من العسل» با حضور نوجوانان حسینی در حرم احمدبن اسحاق(ره) سرپلذهاب برگزار شد
- ■رئیس دادگستری: آراء مستدل و تلاش همکاران، موجب رضایت و کاهش اعتراضات شده است
- ■تأکید امام جمعه سرپلذهاب بر جایگاه عدالت در نظام اسلامی در دیدار هفته قوه قضائیه
- ■غبارروبی مزار شهدای حرم احمدبن اسحاق(ره)؛ تجدید میثاق مسئولان با آرمانهای شهدا در هفته قوه قضائیه
- ■بیشترین آسفالت راههای استان در سرپلذهاب اجرا شده است/ بازدید فرماندار از سه قطعه پروژه راهسازی شهرستان
پربازدیدترین ها
- ■طنین «روله لای لای، علی لای لای» در سرپلذهاب؛ اشک و عشق مادران حسینی در جوار حرم احمد ابن اسحاق(ره)
- ■همنوایی مادران سرپلذهاب با نالههای رباب(س)؛ اجتماع باشکوه شیرخوارگان حسینی در حرم احمد بن اسحاق(ع)
- ■حضور پرشور مردم سرپلذهاب در آیین عبادی ـ سیاسی نماز جمعه
- ■امام جمعه موقت سرپلذهاب: ملت ایران با تبعیت از رهبری و حفظ وحدت، از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد
- ■پنجم محرم؛ طنین «یا حسین(ع)» در جوار حرم مطهر احمد بن اسحاق(ره) سرپلذهاب
- ■فرمانده تیپ ۷۱ ابوذر در یادواره شهدای جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان: ملت ایران هرگز در برابر زورگویان سر فرود نخواهد آورد
- ■گهوارههای حسینی به حرکت درآمدند؛ حماسه مادران سرپلذهاب در سوگ ششماهه کربلا
- ■بازدید سرزده دادستان و تعزیرات از جایگاههای سوخت سرپلذهاب؛ برخورد قاطع با متخلفان
- ■سرپلذهاب میزبان یادواره شهدای جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان؛ تجدید میثاق با راه شهیدان مقاومت
- ■تعریض محور زرینجوب به گلمکبود با اعتبار نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان وارد فاز اجرایی شد.
- ■شب پنجم محرم به نام حضرت زهیر(ع)؛ نوای «لبیک یا حسین(ع)» در مسجد صاحبالزمان(عج) سرپلذهاب طنینانداز شد
- ■بازگشایی رسمی مرز تیلهکو ۱۵ تیرماه با حضور استاندار کرمانشاه انجام میشود.
- ■اجرای ۳۶۱ طرح اشتغالزایی برای مددجویان کمیته امداد سرپلذهاب با پرداخت ۷۲ میلیارد تومان تسهیلات
- ■مراسم عزاداری شب ششم محرم در هیئت لثارات الحسین(ع)
- ■شب حضرت قاسم(ع) در سرپلذهاب؛ تجدید میثاق نوجوانان حسینی با مکتب عاشورا
- ■مدیر مرکز افق حرم احمد بن اسحاق(ره): محرم، میدان بصیرت، ولایتمداری و ایستادگی در برابر ظلم است
- ■بیشترین آسفالت راههای استان در سرپلذهاب اجرا شده است/ بازدید فرماندار از سه قطعه پروژه راهسازی شهرستان
- ■امام جمعه سرپلذهاب: سوگواره «احلی من العسل» الگوی تربیتی نوجوانان در مکتب عاشورا است
- ■حجتالاسلام حسین سلیمی به عنوان امام جمعه سرپلذهاب منصوب شد
- ■سوگواره «احلی من العسل» با حضور نوجوانان حسینی در حرم احمدبن اسحاق(ره) سرپلذهاب برگزار شد
روی ماه خداوند را ببوس / رمضان تابستان و زمستان و بهار و خزان ندارد
تابستان و زمستان و بهار و خزان ندارد؛ هر سال در آستانه «اللهم رب شهر رمضان» چنان مست و مسرور، اما هوشیار و مراقبیم کانه اولین ماه مبارک عمرمان است! واقعا همین طور است. انگار می خواهیم ورود کنیم در یک میهمانی تا کنون تجربه نشده! نو و بدیع!
پیر و جوان ندارد؛ انگار جملگی قرار است همین امسال به سن تکلیف برسیم و نخستین فریضه روزه را امتحان کنیم! هم مست و مسروریم، هم حامل نوعی اضطراب! اضطرابی ناب و مقدس که با واهمه های روزمره و ترس های معمولی، تفاوت اساسی دارد! یک جور اضطراب شیرین، خوب و خواستنی!!
بگذار اعترافی بکنم؛ سال گذشته در چنین ایامی، یک متن ماه رمضانی نوشتم که توسط یکی از بزرگان، دیده بلکه پسندیده شد، منتهی این عزیز نازنین به ۲ جمله ای که در ادامه می آورم، نقدی مهم داشت.
جایی از متن نوشته بودم؛ «روزه با این که تکراری است اما هرگز تکراری نمی شود». نیز نوشته بودم؛ «ماه رمضان یعنی ائتلاف ما با خدا».
این استاد ما می گفت:
«اولا، میان این سو و آن سوی هر ائتلافی باید حداقلی از تناسب وجود داشته باشد، حال آنکه ما کجا و خدا کجا؟! بهتر بود مثلا می نوشتی؛ “ماه رمضان، ائتلاف آدمی با همه خوبی هاست زیر سایه بندگی خداوند“. ثانیا، روزه هر روزی، مثل نماز هر وعده ای، از اساس، فریضه ای جدید و تکلیفی تازه است که نه در گذشته تکرار شده، نه در آینده تکرار می شود. لذا جمله “روزه با این که تکراری است اما هرگز تکراری نمی شود” اگر چه قشنگ و ادیبانه است، لیکن خیلی هم بی ایراد نیست! این را هم بهتر بود مثلا همچین می نوشتی؛ “هر روزه ای، دقیقا روزه همان روز است. نه تکرار روزه های قبل است، و نه با روزه های بعدی، کهنه و قدیمی می شود“. تو وقتی نماز صبح امروزت قضا می شود، قضا شده رفته! تا آخر عمر هم، همه نماز صبح ها را سر وقت بخوانی، نماز صبح امروز را از دست داده ای. فقط ظاهر این نمازها مثل هم است، اما هر کدام مختص به یک روز و اختصاص به یک وعده دارد. اصلا تکراری نیست! جمله تو این معنی را می رساند که این نمازها و روزه ها، هر چند تکراری است، اما برای ما تکراری نمی شود. یک جور منت گذاشتن سر خدا!! یک جور کلاس گذاشتن برای خدا!! که؛ خدایا! ببین… با اینکه احکام تو تکرار مکررات است، ما اما آنقدر بندگان خوبی هستیم که این احکام برای مان اصلا تکراری نمی شود! من اتفاقا می خواهم بگویم که این احکام شاید یک وقت هایی برای ما تکراری شود یا تکراری به نظر برسد، لیکن اصلا و ابدا تکراری نیست. روزه نیمه ماه مبارک رمضان… مثلا سال ۸۸ شمسی، دقیقا و عینا روزه نیمه ماه مبارک رمضان همان سال ۸۸ است؛ نه ربطی به روزه های قبلی دارد و نه دخلی به روزه های بعدی».
پیش خود گفتم در آستانه ماه رمضان ۹۲ شمسی، بد نیست با این ۲ تذکر مهم استاد، ورود کنیم در شهر الله الاعظم که نیک اگر بنگری، ماه سلام بر عباس تشنه لب دشت کربلاست…
عشق! عشق! عشق!
خدا را شکر که روزه های ما جملگی عطر روضه دارد… و مگر می توان تشنه بود و یاد علمدار کربلا را در دل زنده نکرد؟! الحمدلله که بر وزن هم اند روزه و روضه…
چگونه عشق، شداید شهادت را بدل به شهدی شیرین، و سختی های اسارت را تبدیل به «ما رایت الا جمیلا» می کند؟! چگونه عشق، قطعه قطعه شدن را «احلی من العسل» می کند؟!… و چگونه عشق، کنار علقمه بودن و آب ننوشیدن را آسان می کند؟!
این همه را در ماه مبارک رمضان می توان پاسخ گرفت.
خدایا! مباد که ذره ای از عشق و معرفت ما به تو… و به حسین تو، به عباس تو، به عاشورا و رمضان تو… به خون تو و ماه تو… به ولایت تو و ولایت فقیه تو کم شود که هر چه می کشیم از همین بی عشقی است… از همین بی معرفتی است.
خدایا! بوسه می خواهد روی ماه تو… که تازه تازه تازه است!
پیر و جوان ندارد؛ انگار جملگی قرار است همین امسال به سن تکلیف برسیم و نخستین فریضه روزه را امتحان کنیم! هم مست و مسروریم، هم حامل نوعی اضطراب! اضطرابی ناب و مقدس که با واهمه های روزمره و ترس های معمولی، تفاوت اساسی دارد! یک جور اضطراب شیرین، خوب و خواستنی!!
بگذار اعترافی بکنم؛ سال گذشته در چنین ایامی، یک متن ماه رمضانی نوشتم که توسط یکی از بزرگان، دیده بلکه پسندیده شد، منتهی این عزیز نازنین به ۲ جمله ای که در ادامه می آورم، نقدی مهم داشت.
جایی از متن نوشته بودم؛ «روزه با این که تکراری است اما هرگز تکراری نمی شود». نیز نوشته بودم؛ «ماه رمضان یعنی ائتلاف ما با خدا».
این استاد ما می گفت:
«اولا، میان این سو و آن سوی هر ائتلافی باید حداقلی از تناسب وجود داشته باشد، حال آنکه ما کجا و خدا کجا؟! بهتر بود مثلا می نوشتی؛ “ماه رمضان، ائتلاف آدمی با همه خوبی هاست زیر سایه بندگی خداوند“. ثانیا، روزه هر روزی، مثل نماز هر وعده ای، از اساس، فریضه ای جدید و تکلیفی تازه است که نه در گذشته تکرار شده، نه در آینده تکرار می شود. لذا جمله “روزه با این که تکراری است اما هرگز تکراری نمی شود” اگر چه قشنگ و ادیبانه است، لیکن خیلی هم بی ایراد نیست! این را هم بهتر بود مثلا همچین می نوشتی؛ “هر روزه ای، دقیقا روزه همان روز است. نه تکرار روزه های قبل است، و نه با روزه های بعدی، کهنه و قدیمی می شود“. تو وقتی نماز صبح امروزت قضا می شود، قضا شده رفته! تا آخر عمر هم، همه نماز صبح ها را سر وقت بخوانی، نماز صبح امروز را از دست داده ای. فقط ظاهر این نمازها مثل هم است، اما هر کدام مختص به یک روز و اختصاص به یک وعده دارد. اصلا تکراری نیست! جمله تو این معنی را می رساند که این نمازها و روزه ها، هر چند تکراری است، اما برای ما تکراری نمی شود. یک جور منت گذاشتن سر خدا!! یک جور کلاس گذاشتن برای خدا!! که؛ خدایا! ببین… با اینکه احکام تو تکرار مکررات است، ما اما آنقدر بندگان خوبی هستیم که این احکام برای مان اصلا تکراری نمی شود! من اتفاقا می خواهم بگویم که این احکام شاید یک وقت هایی برای ما تکراری شود یا تکراری به نظر برسد، لیکن اصلا و ابدا تکراری نیست. روزه نیمه ماه مبارک رمضان… مثلا سال ۸۸ شمسی، دقیقا و عینا روزه نیمه ماه مبارک رمضان همان سال ۸۸ است؛ نه ربطی به روزه های قبلی دارد و نه دخلی به روزه های بعدی».
پیش خود گفتم در آستانه ماه رمضان ۹۲ شمسی، بد نیست با این ۲ تذکر مهم استاد، ورود کنیم در شهر الله الاعظم که نیک اگر بنگری، ماه سلام بر عباس تشنه لب دشت کربلاست…
عشق! عشق! عشق!
خدا را شکر که روزه های ما جملگی عطر روضه دارد… و مگر می توان تشنه بود و یاد علمدار کربلا را در دل زنده نکرد؟! الحمدلله که بر وزن هم اند روزه و روضه…
چگونه عشق، شداید شهادت را بدل به شهدی شیرین، و سختی های اسارت را تبدیل به «ما رایت الا جمیلا» می کند؟! چگونه عشق، قطعه قطعه شدن را «احلی من العسل» می کند؟!… و چگونه عشق، کنار علقمه بودن و آب ننوشیدن را آسان می کند؟!
این همه را در ماه مبارک رمضان می توان پاسخ گرفت.
خدایا! مباد که ذره ای از عشق و معرفت ما به تو… و به حسین تو، به عباس تو، به عاشورا و رمضان تو… به خون تو و ماه تو… به ولایت تو و ولایت فقیه تو کم شود که هر چه می کشیم از همین بی عشقی است… از همین بی معرفتی است.
خدایا! بوسه می خواهد روی ماه تو… که تازه تازه تازه است!