وی در ادامه به عاملهای سلب نشاط در عبادت پرداخت و گفت : گناهان و رفتارهای نامناسب و خلاف دستورات خداوند روح نشاط از عبادت و بندگی را از انسان می گیرد، و سبب بی نشاطی و کندی در عبادات می شود و از طرفی کارها و رفتار خوب و عمل صالح روح و نشاط در عبادت را به انسان می دهد.
وی در ادامه به آثار دوری از گناه پرداخت و افزود : برای اینکه به نتیجه مطلوب در عبادت برسیم باید گناه و ایجاد زمینه گناه دوری کنیم.
حجت الاسلام صفدری در ادامه حب دنیا را سبب انجام گناه و دوری از خداوند دانست و افزود : علت اصلی بسیاری از گناهان حب دنیا و دلبستن به آن است.
وی در این راستا افزود : دنیا خواهی یعنی اینکه از تمام ابزارها برای رسیدن به اهداف دنیایی استفاده کنیم و در مقابل آخرت و رضای حق را فراموش کنیم.
صفدری ریا کاری را یکی از رزایل اخلاقی دانست و افزود : ریاکاری و نداشتن اخلاص از رزایل اخلاق است و ریا ارزش کار و آخرت را از بین می برد، و شخص ریاکار برای خداوند شریک قائل می شود ، در نتیجه ریا نوعی شرک محسوب می شود.
وی در ادامه افزود : هیچ خوبی نیست که در خفا انجام بشود و کسی نفهمد و هیچ بدی نیست در خفا انجام بشود و روز آشکار نگردد.
از بین رفتن رابطه بین خدا و بنده ، سبک شمردن حق خداوند ، بی توجهی به خداوند ، دروغ گفتن ، شکر گزار نبودن ، حضور نداشتن در مجلس علماء، شرکت در مراسم مفسدان، رعایت نکردن شرم و حیاء نسبت به خداوند برخی از عواملی بود که صفدری در پایان از عوامل سلب توفیق در عبادت و کم توجهی خداوند نسبت به بنده گان دانست.