شاید این روزها پیامکی با این مضمون برای شما هم ارسال شده باشد: هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من دهد، بشارت بهشت را به او مىدهم.
بر این اساس، عدهای از عوام مردم پس از پایان صفر و قبل از اذان صبح نخستین روز ماه ربیع الأول، به هفت مسجد رفته، در میزنند و شمع روشن میکنند تا به خیال خود خبر آغاز ماه ربیع را به پیامبر(ص) رسانده و مژدگانی بگیرند!
بعضاً جملات عجیبی هم بدین شرح خوانده میشود: «قبل از هر چیز نیت می کنید و عزم خود را جمع می کنید و به هر مسجد که میرسید، دست خود را روی در مسجد به حالت در زدن میگذارید و میخوانید: یا ملک العرش درت می زنم یا ملک العرش درت میزنم یا ملک العرش چنان در غمم یا ملک العرش رها کن غمم یا ملک العرش سریع الدعا یا ملک العرش دعای مستجاب یا احدُ یا صمدُ یا مجیدُ بنده عاصی به تو دارد امید بنده خود را تو نکن ناامید یا حضرت محمد(ص) به شما خبر میدهم که ماه صفر تمام شد».
* کوبیدن در 7 مسجد از اعمال خرافی و فاقد سندیت دینی و عقلانی است
حجتالاسلام علی مخدوم رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان اینکه در منابع دینی هیچ زمینهای برای نحوست ماه صفر ذکر نشده است، میگوید: متأسفانه این رسمی که در برخی از مناطق جا افتاده است که با رفتن به در مساجد تا قبل از اذان صبح در اولین روز ماه ربیع الأول ادامه دارد، فاقد هر گونه مبنای دینی، عقلانی و روایی است.
وی با اشاره به اینکه هیچ روایتی در این باره از اولیاء و ائمه اطهار(ع) وارد نشده است، ادامه میدهد: در احکام الهی، مواردی که بر آموزههای قرآنی و نبوی منطبق نباشد، چنین امری را روا نمیدانیم و به اصطلاح در دین ما «بدعت» شمرده میشود.
* بشارت به پایان ماه صفر مختص «ابوذر» بود
حجتالاسلام محسن جنتیمنش با اشاره دقالباب مساجد در ساعات پایانی ماه صفر، تصریح کرد: به اعتقاد ما این روایت از سندیت متقنی برخوردار نیست و به احتمال فراوان در مورد ابوذر غفاری بیان شده است، اما عدهای این روایت را دال بر این گرفتهاند که بشارت دادن پیامبر به اتمام ماه صفر، ثواب و پاداش دارد.
این کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با تاکید بر اینکه دقالباب کردن مساجد، سند تاریخی ندارد و از سیره بزرگان و علما نبوده است، یادآور میشود: اگر عملی در دین وارد نشده باشد و با عنوان دین انجام شود، علاوه بر اینکه ثوابی ندارد، بلکه گناه نیز محسوب میشود، چرا که بدعت در دین نهی شده است.
* قلیان شکستن به مناسبت پایان ماه صفر!
حجتالاسلام حسین هاشمی از محققان حوزه علمیه قم درباره سندیت کوبیدن درب مساجد و روشن کردن شمع مقابل مسجد در پایان ماه صفر میگوید: اعمالی پس از پایان ماه صفر بین مردم رایج است از نظر تاریخی هیچ گونه سندیتی نداشته و از سیره بزرگان و علما نیست.
وی ادامه میدهد: این موارد، پیشینه روایی ندارد و بیشتر آداب و رسومی قومی و بومی است. به عنوان مثال در برخی مناطق استان بوشهر نیز دیده شده است که مردم به نشانه پایان نحسی ماه صفر، قلیانها را میشکنند.
* اقامه نماز شکر به شکرانه دو ماه عزاداری
حجتالاسلام سید علیمراد کاظمی از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در گفتوگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که آیا آداب خاصی برای خروج از ماه صفر و حلول ماه ربیعالاول در روایات اسلامی ذکر شده است یا خیر، عنوان میکند: در «مفاتیحالجنان» شیخ عباس قمی(ره) آداب خاصی برای این امر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه ربیعالأول، بسنده شده است. البته در برخی روایات، اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه دو ماه عزاداری و عبادت توصیه شده است.
* استفتاء از دفتر رهبر معظم انقلاب
دفتر حضرت آیتالله العظمی خامنهای نیز این کار را رد میکند و در پاسخ به استفتائی درباره دقالباب مساجد چنین است: عمل فوقالإشاره مستند روایی ندارد و شیوهای قابل تأیید نیست، اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است.
* دقالباب مساجد در پایان ماه صفر به عنوان یک عمل شرعی جایز نیست
آیتالله مکارم شیرازی هم در اینباره میگوید: با توجه به اینکه این عمل در روایات معصومین(ع) وارد نشده است، انجام آن به عنوان یک عمل مستحب شرعی جایز نیست و سزاوار است ائمه محترم جماعات مردم را به سوی مراسم و توسلاتی دعوت کنند که در روایات معصومین(ع) وارد شده است و گرنه ممکن است افراد منحرف برای وهن مذهب هر روز امر تازهای اختراع کنند و نا آگاهان را به سوی آن دعوت کنند.
بنابراین آداب خاصی برای خروج از ماه صفر و حلول ماه ربیعالأول در روایات اسلامی ذکر نشده و شیخ عباس قمی در کتاب شریف «مفاتیحالجنان» نیز تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده کرده است. همچنین در برخی روایات، اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه دو ماه عزاداری و عبادت توصیه شده است.
آخرین مطالب
- ■فرماندار کرمانشاه: مقاومت ملت ایران در جنگ ۱۲ روزه، محاسبات دشمن را بر هم زد
- ■تجلیل از ۱۰۰ خانواده معظم شهدا در اسلامآبادغرب و ماهیدشت با حضور مسئولان ملی و استانی
- ■رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس: حل مشکلات معیشتی و درمانی ایثارگران اولویت جدی مجلس و دولت است
- ■رئیس دادگستری سرپلذهاب: ۵۲ درصد پروندهها با صلح و سازش مختومه میشود
- ■امام جمعه جدید سرپلذهاب آغاز بکار کرد
- ■حجتالاسلام حسین سلیمی به عنوان امام جمعه سرپلذهاب منصوب شد
- ■دیدار مسئولان قضایی سرپلذهاب با امام جمعه؛ آغاز هفته قوه قضاییه با تأکید بر عدالت و خدمت
- ■امام جمعه سرپلذهاب: هفته قوه قضائیه فرصتی برای تبیین خدمات دستگاه عدالت است
- ■امام جمعه سرپلذهاب: سوگواره «احلی من العسل» الگوی تربیتی نوجوانان در مکتب عاشورا است
- ■سوگواره «احلی من العسل» با حضور نوجوانان حسینی در حرم احمدبن اسحاق(ره) سرپلذهاب برگزار شد
پربازدیدترین ها
- ■طنین «روله لای لای، علی لای لای» در سرپلذهاب؛ اشک و عشق مادران حسینی در جوار حرم احمد ابن اسحاق(ره)
- ■همنوایی مادران سرپلذهاب با نالههای رباب(س)؛ اجتماع باشکوه شیرخوارگان حسینی در حرم احمد بن اسحاق(ع)
- ■حضور پرشور مردم سرپلذهاب در آیین عبادی ـ سیاسی نماز جمعه
- ■امام جمعه موقت سرپلذهاب: ملت ایران با تبعیت از رهبری و حفظ وحدت، از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد
- ■پنجم محرم؛ طنین «یا حسین(ع)» در جوار حرم مطهر احمد بن اسحاق(ره) سرپلذهاب
- ■فرمانده تیپ ۷۱ ابوذر در یادواره شهدای جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان: ملت ایران هرگز در برابر زورگویان سر فرود نخواهد آورد
- ■گهوارههای حسینی به حرکت درآمدند؛ حماسه مادران سرپلذهاب در سوگ ششماهه کربلا
- ■بازدید سرزده دادستان و تعزیرات از جایگاههای سوخت سرپلذهاب؛ برخورد قاطع با متخلفان
- ■سرپلذهاب میزبان یادواره شهدای جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان؛ تجدید میثاق با راه شهیدان مقاومت
- ■تعریض محور زرینجوب به گلمکبود با اعتبار نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان وارد فاز اجرایی شد.
- ■شب پنجم محرم به نام حضرت زهیر(ع)؛ نوای «لبیک یا حسین(ع)» در مسجد صاحبالزمان(عج) سرپلذهاب طنینانداز شد
- ■بازگشایی رسمی مرز تیلهکو ۱۵ تیرماه با حضور استاندار کرمانشاه انجام میشود.
- ■اجرای ۳۶۱ طرح اشتغالزایی برای مددجویان کمیته امداد سرپلذهاب با پرداخت ۷۲ میلیارد تومان تسهیلات
- ■مراسم عزاداری شب ششم محرم در هیئت لثارات الحسین(ع)
- ■شب حضرت قاسم(ع) در سرپلذهاب؛ تجدید میثاق نوجوانان حسینی با مکتب عاشورا
- ■مدیر مرکز افق حرم احمد بن اسحاق(ره): محرم، میدان بصیرت، ولایتمداری و ایستادگی در برابر ظلم است
- ■بیشترین آسفالت راههای استان در سرپلذهاب اجرا شده است/ بازدید فرماندار از سه قطعه پروژه راهسازی شهرستان
- ■امام جمعه سرپلذهاب: سوگواره «احلی من العسل» الگوی تربیتی نوجوانان در مکتب عاشورا است
- ■حجتالاسلام حسین سلیمی به عنوان امام جمعه سرپلذهاب منصوب شد
- ■سوگواره «احلی من العسل» با حضور نوجوانان حسینی در حرم احمدبن اسحاق(ره) سرپلذهاب برگزار شد
پایان صفر و آغاز ماه شادی اهلبیت(ع)/ خرافهای به نام «دقالباب مساجد»
رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی میگوید: متأسفانه چند سالی است با پایان یافتن ماه صفر، بدعتی در برخی مناطق رواج یافته و آن رفتن پشت در مساجد و در زدن است؛ کاری که فاقد هر گونه مبنای روایی و عقلانی است.
شاید این روزها پیامکی با این مضمون برای شما هم ارسال شده باشد: هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من دهد، بشارت بهشت را به او مىدهم.
بر این اساس، عدهای از عوام مردم پس از پایان صفر و قبل از اذان صبح نخستین روز ماه ربیع الأول، به هفت مسجد رفته، در میزنند و شمع روشن میکنند تا به خیال خود خبر آغاز ماه ربیع را به پیامبر(ص) رسانده و مژدگانی بگیرند!
بعضاً جملات عجیبی هم بدین شرح خوانده میشود: «قبل از هر چیز نیت می کنید و عزم خود را جمع می کنید و به هر مسجد که میرسید، دست خود را روی در مسجد به حالت در زدن میگذارید و میخوانید: یا ملک العرش درت می زنم یا ملک العرش درت میزنم یا ملک العرش چنان در غمم یا ملک العرش رها کن غمم یا ملک العرش سریع الدعا یا ملک العرش دعای مستجاب یا احدُ یا صمدُ یا مجیدُ بنده عاصی به تو دارد امید بنده خود را تو نکن ناامید یا حضرت محمد(ص) به شما خبر میدهم که ماه صفر تمام شد».
* کوبیدن در 7 مسجد از اعمال خرافی و فاقد سندیت دینی و عقلانی است
حجتالاسلام علی مخدوم رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان اینکه در منابع دینی هیچ زمینهای برای نحوست ماه صفر ذکر نشده است، میگوید: متأسفانه این رسمی که در برخی از مناطق جا افتاده است که با رفتن به در مساجد تا قبل از اذان صبح در اولین روز ماه ربیع الأول ادامه دارد، فاقد هر گونه مبنای دینی، عقلانی و روایی است.
وی با اشاره به اینکه هیچ روایتی در این باره از اولیاء و ائمه اطهار(ع) وارد نشده است، ادامه میدهد: در احکام الهی، مواردی که بر آموزههای قرآنی و نبوی منطبق نباشد، چنین امری را روا نمیدانیم و به اصطلاح در دین ما «بدعت» شمرده میشود.
* بشارت به پایان ماه صفر مختص «ابوذر» بود
حجتالاسلام محسن جنتیمنش با اشاره دقالباب مساجد در ساعات پایانی ماه صفر، تصریح کرد: به اعتقاد ما این روایت از سندیت متقنی برخوردار نیست و به احتمال فراوان در مورد ابوذر غفاری بیان شده است، اما عدهای این روایت را دال بر این گرفتهاند که بشارت دادن پیامبر به اتمام ماه صفر، ثواب و پاداش دارد.
این کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با تاکید بر اینکه دقالباب کردن مساجد، سند تاریخی ندارد و از سیره بزرگان و علما نبوده است، یادآور میشود: اگر عملی در دین وارد نشده باشد و با عنوان دین انجام شود، علاوه بر اینکه ثوابی ندارد، بلکه گناه نیز محسوب میشود، چرا که بدعت در دین نهی شده است.
* قلیان شکستن به مناسبت پایان ماه صفر!
حجتالاسلام حسین هاشمی از محققان حوزه علمیه قم درباره سندیت کوبیدن درب مساجد و روشن کردن شمع مقابل مسجد در پایان ماه صفر میگوید: اعمالی پس از پایان ماه صفر بین مردم رایج است از نظر تاریخی هیچ گونه سندیتی نداشته و از سیره بزرگان و علما نیست.
وی ادامه میدهد: این موارد، پیشینه روایی ندارد و بیشتر آداب و رسومی قومی و بومی است. به عنوان مثال در برخی مناطق استان بوشهر نیز دیده شده است که مردم به نشانه پایان نحسی ماه صفر، قلیانها را میشکنند.
* اقامه نماز شکر به شکرانه دو ماه عزاداری
حجتالاسلام سید علیمراد کاظمی از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در گفتوگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که آیا آداب خاصی برای خروج از ماه صفر و حلول ماه ربیعالاول در روایات اسلامی ذکر شده است یا خیر، عنوان میکند: در «مفاتیحالجنان» شیخ عباس قمی(ره) آداب خاصی برای این امر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه ربیعالأول، بسنده شده است. البته در برخی روایات، اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه دو ماه عزاداری و عبادت توصیه شده است.
* استفتاء از دفتر رهبر معظم انقلاب
دفتر حضرت آیتالله العظمی خامنهای نیز این کار را رد میکند و در پاسخ به استفتائی درباره دقالباب مساجد چنین است: عمل فوقالإشاره مستند روایی ندارد و شیوهای قابل تأیید نیست، اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است.
* دقالباب مساجد در پایان ماه صفر به عنوان یک عمل شرعی جایز نیست
آیتالله مکارم شیرازی هم در اینباره میگوید: با توجه به اینکه این عمل در روایات معصومین(ع) وارد نشده است، انجام آن به عنوان یک عمل مستحب شرعی جایز نیست و سزاوار است ائمه محترم جماعات مردم را به سوی مراسم و توسلاتی دعوت کنند که در روایات معصومین(ع) وارد شده است و گرنه ممکن است افراد منحرف برای وهن مذهب هر روز امر تازهای اختراع کنند و نا آگاهان را به سوی آن دعوت کنند.
بنابراین آداب خاصی برای خروج از ماه صفر و حلول ماه ربیعالأول در روایات اسلامی ذکر نشده و شیخ عباس قمی در کتاب شریف «مفاتیحالجنان» نیز تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده کرده است. همچنین در برخی روایات، اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه دو ماه عزاداری و عبادت توصیه شده است.
شاید این روزها پیامکی با این مضمون برای شما هم ارسال شده باشد: هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من دهد، بشارت بهشت را به او مىدهم.
بر این اساس، عدهای از عوام مردم پس از پایان صفر و قبل از اذان صبح نخستین روز ماه ربیع الأول، به هفت مسجد رفته، در میزنند و شمع روشن میکنند تا به خیال خود خبر آغاز ماه ربیع را به پیامبر(ص) رسانده و مژدگانی بگیرند!
بعضاً جملات عجیبی هم بدین شرح خوانده میشود: «قبل از هر چیز نیت می کنید و عزم خود را جمع می کنید و به هر مسجد که میرسید، دست خود را روی در مسجد به حالت در زدن میگذارید و میخوانید: یا ملک العرش درت می زنم یا ملک العرش درت میزنم یا ملک العرش چنان در غمم یا ملک العرش رها کن غمم یا ملک العرش سریع الدعا یا ملک العرش دعای مستجاب یا احدُ یا صمدُ یا مجیدُ بنده عاصی به تو دارد امید بنده خود را تو نکن ناامید یا حضرت محمد(ص) به شما خبر میدهم که ماه صفر تمام شد».
* کوبیدن در 7 مسجد از اعمال خرافی و فاقد سندیت دینی و عقلانی است
حجتالاسلام علی مخدوم رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان اینکه در منابع دینی هیچ زمینهای برای نحوست ماه صفر ذکر نشده است، میگوید: متأسفانه این رسمی که در برخی از مناطق جا افتاده است که با رفتن به در مساجد تا قبل از اذان صبح در اولین روز ماه ربیع الأول ادامه دارد، فاقد هر گونه مبنای دینی، عقلانی و روایی است.
وی با اشاره به اینکه هیچ روایتی در این باره از اولیاء و ائمه اطهار(ع) وارد نشده است، ادامه میدهد: در احکام الهی، مواردی که بر آموزههای قرآنی و نبوی منطبق نباشد، چنین امری را روا نمیدانیم و به اصطلاح در دین ما «بدعت» شمرده میشود.
* بشارت به پایان ماه صفر مختص «ابوذر» بود
حجتالاسلام محسن جنتیمنش با اشاره دقالباب مساجد در ساعات پایانی ماه صفر، تصریح کرد: به اعتقاد ما این روایت از سندیت متقنی برخوردار نیست و به احتمال فراوان در مورد ابوذر غفاری بیان شده است، اما عدهای این روایت را دال بر این گرفتهاند که بشارت دادن پیامبر به اتمام ماه صفر، ثواب و پاداش دارد.
این کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با تاکید بر اینکه دقالباب کردن مساجد، سند تاریخی ندارد و از سیره بزرگان و علما نبوده است، یادآور میشود: اگر عملی در دین وارد نشده باشد و با عنوان دین انجام شود، علاوه بر اینکه ثوابی ندارد، بلکه گناه نیز محسوب میشود، چرا که بدعت در دین نهی شده است.
* قلیان شکستن به مناسبت پایان ماه صفر!
حجتالاسلام حسین هاشمی از محققان حوزه علمیه قم درباره سندیت کوبیدن درب مساجد و روشن کردن شمع مقابل مسجد در پایان ماه صفر میگوید: اعمالی پس از پایان ماه صفر بین مردم رایج است از نظر تاریخی هیچ گونه سندیتی نداشته و از سیره بزرگان و علما نیست.
وی ادامه میدهد: این موارد، پیشینه روایی ندارد و بیشتر آداب و رسومی قومی و بومی است. به عنوان مثال در برخی مناطق استان بوشهر نیز دیده شده است که مردم به نشانه پایان نحسی ماه صفر، قلیانها را میشکنند.
* اقامه نماز شکر به شکرانه دو ماه عزاداری
حجتالاسلام سید علیمراد کاظمی از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در گفتوگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که آیا آداب خاصی برای خروج از ماه صفر و حلول ماه ربیعالاول در روایات اسلامی ذکر شده است یا خیر، عنوان میکند: در «مفاتیحالجنان» شیخ عباس قمی(ره) آداب خاصی برای این امر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه ربیعالأول، بسنده شده است. البته در برخی روایات، اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه دو ماه عزاداری و عبادت توصیه شده است.
* استفتاء از دفتر رهبر معظم انقلاب
دفتر حضرت آیتالله العظمی خامنهای نیز این کار را رد میکند و در پاسخ به استفتائی درباره دقالباب مساجد چنین است: عمل فوقالإشاره مستند روایی ندارد و شیوهای قابل تأیید نیست، اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است.
* دقالباب مساجد در پایان ماه صفر به عنوان یک عمل شرعی جایز نیست
آیتالله مکارم شیرازی هم در اینباره میگوید: با توجه به اینکه این عمل در روایات معصومین(ع) وارد نشده است، انجام آن به عنوان یک عمل مستحب شرعی جایز نیست و سزاوار است ائمه محترم جماعات مردم را به سوی مراسم و توسلاتی دعوت کنند که در روایات معصومین(ع) وارد شده است و گرنه ممکن است افراد منحرف برای وهن مذهب هر روز امر تازهای اختراع کنند و نا آگاهان را به سوی آن دعوت کنند.
بنابراین آداب خاصی برای خروج از ماه صفر و حلول ماه ربیعالأول در روایات اسلامی ذکر نشده و شیخ عباس قمی در کتاب شریف «مفاتیحالجنان» نیز تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده کرده است. همچنین در برخی روایات، اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه دو ماه عزاداری و عبادت توصیه شده است.