به گزارش بازی دراز،
بوی مهر، بوی مهربانی، بوی لبخند، بوی درس و مدرسه و شوق کودکانه در پیاده روها، بوی نمره های بیست، بوی دفتر حساب و مشق های ناتمام، بوی دوستی و محبت...
پاییز با خود شور می آورد و قاصدکها خبر بازگشایی مدارس می دهند، درختان آماده می شوند تا با شوق، برگهای رنگارنگشان را چون کاغذهای رنگی بر سرکودکانی که مشتاقانه به مدرسه می روند بریزند و سارها بر شاخه های انبوه درختان صف کشیده اند، تا آوازهای گرمشان را بدرقه کنند. نسیم، نفس های معطرش را هر صبح بر گونه های سرخابی کودکانه شان می دمد تا خواب را در سایه های کوتاه دیوار جا بگذارند و مشتاقانه تا حیاط منتظر مدرسه بدوند.
با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس، شمار خریداران نوشت افزار و کیف و کفش مدرسه، روز به روز افزایش پیدا کرده و اشتیاق استفاده از این گونه وسایل، حتی قبل از شروع کلاس ها، در میان دانش آموزان کاملا دیده می شود.

به همین منظور درصدد شدیم تا با یکی از پزشکان و کارشناسان فرهنگی شهرستان گفتگویی داشته باشیم .
یکی از پزشکان شهرستان درگفتگو با خبرنگار ما بر انتخاب صحیح وسایل استاندارد بویژه کوله پشتی ها و کفش تأکید داشته و گفت : برای اکثر دانش آموزان، تنها جنبه ظاهری کالاها اهمیت دارد و والدین نیز در مقابل اصرار فرزندانشان تسلیم می شوند لذاعدم توجه به استاندارد بودن کیف و کفش و تنها توجه به ظاهر آن ها، می تواند سلامتی آنان را به خطر اندازد.

دکتر فاطمی راد درادامه افزود:عدم رعایت نکات استاندارتهدیدی برای سلامت ستون فقرات، عضلات و ایجاد ناهنجاری های قامتی در دانش آموزان خواهد بود.
به گفته این پزشک، کوله پشتیها در صورت استفاده صحیح، بهترین وسیله برای حمل کتاب و لوازم مدرسه هستند و کیف های دستی براساس راست دست یا چپ دست بودن کودکان، تمام مدت با یک دست حمل می شود و در نتیجه به ستون فقرات و عضلات یک طرف بدن فشار وارد می کند.
وی درادامه درخصوص حمل نادرست کوله پشتی یا سنگین بودن آن که ممکن است باعث ایجاد صدماتی شود، هشدار داد و والدین باید درانتخاب کولهپشتی برای فرزندان خود دقت کنند و مطمئن شوند این کولهپشتیها راحت بوده و صدماتی را ایجاد نمیکنند.

باید دقت داشته باشیم که کوله پشتی همان طور که از نام آن مشخص است، محل قرارگیری اش باید در پشت باشد و اگر به کوله کمری تبدیل شود، نه تنها مناسب نخواهد بود، بلکه استفاده دائم از آن منجر به تغییر شکل اندام و افزایش احتمال ابتلا به مشکلات ستون فقرات، درد ناحیه کمر و ناهنجاری های قامتی می شود.
در راستای اهداف آموزش و پرورش، تربیت جریانی منظم و مستمر است که هدف آن کمک به رشد جسمانی، شناختی، ذهنی، اخلاقی و به طور کلی رشد شخصیت پرورش یابندگان برای رسیدن به رشد، تعالی و بالندگی و کسب ارزش ها و هنجارهای موردپذیرش جامعه و نیز کشف و شکوفا نمودن استعدادها و توانایی های آنهاست.
کارشناس ارشد علوم تربیتی شهرستان سرپلذهاب درادامه اظهارداشت : کیفیت نظام آموزشی ارتباط مستقیمی با امکانات مدارس، برخورد معلمان و مربیان با دانش آموزان و محیط مدرسه دارد. به عبارتی وجود فضا و زمان مناسب و کافی، اولین نیاز دریادگیری است و نظام آموزش و پرورش مناسب یکی از پایه های پیشرفت در جوامع امروزی است.

محمد صدیقی افزود: سرمایه گذاری در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش، هرچند بازده فوری ندارد، اما قدم اول برای تربیت نیروی انسانی موردنیاز جامعه است.
در روزهای جاری تمام مغازه ها و کنار خیابان ها پر شده است از انواع لوازم التحریر و دفتر و پوشاک مدرسه اما گویا این فروشندگان تقسیم بندی شده اند گروهی برای کسانی جار می زنند و از قیمت ها و اجناس می گویند که پای پیاده دارند، یک سری سر به زیر و عرق بر پیشانی و گروه دیگر نه خبر از جارزن هست و قیمت گذاری و پهن شدن بساط برروی آسفالت، مغازه ای تمیز و شیک به دورازهیاهوی بازار و خریدارانشان هم به شیکی و تمیزی همان مغازه ها هستند.
اما نکته قابل توجه وسایل و لوازم التحریرهایی است که دربازار عرضه می شود اینست که طرحهای آنان براساس طرحهایی ملی و ایرانی نیست .
در گفتگو با آقای محمدی ، وی اظهار داشت: من دارای دو فرزند هستم و آنها را برای تهیه لوازم مدرسه به بازار آورده ام اما متأسفانه تمام طرحهای ، طراحی شده برای لوازم التحریر برگرفته از فرهنگ بیگانه است واین با ملیت و ارزشهای ملی ، مذهبی ما مغایرت دارد.
خانم احمدی نیز درباره قیمتهای بازارلوازم التحریرمی گوید: قیمتهای لوازم التحریر مناسب است اما نسبت به قیمتهای موجود ازکیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

به یاد داشته باشیم که همکاری خانه و مدرسه در تربیت فرزندان نقش مهمی را ایفا می کند و نقش وراثت و تربیت را در شخصیت فرزند نباید نادیده گرفته شود.معمولا بچه ها در مدارس دو نوع تربیت می شوند، یک تربیت عمومی و ارادی و با نقشه و دیگری تربیت های غیرارادی و بی نقشه است. در تربیت ارادی کتابی است معلوم که بچه باید بیاموزد، درسی است که باید بخواند، سرصف، و در نمازخانه مسائلی مطرح می شود، در کلاس معلم برای بچه ها صحبت می کند و دستورالعمل هایی به درودیوار نصب است و تمام این موارد تربیت های عمومی و حساب شده و ارادی است.
در این بخش مدرسه مسئولیت فراوانی دارد بنابراین کیفیت انتخاب معلم، نحوه تنظیم ساعات درسی و برنامه های درسی، فوق برنامه ها، انتخاب کتاب های غیردرسی و نوع برخورد معلم با شاگردان و ساعات مطالعه غیردرسی یک سلسله مسئولیت های بسیار سنگینی است که بر دوش مدرسه است و تمام این عوامل باعث تمایز مدرسه ای بر مدرسه دیگر می شود بنابراین محورهای فوق هستند که نقش اصلی تربیت پذیری دانش آموزان را برعهده دارند.
انتهای پیام / ق