هرگاه سخن از اعتیاد و فرد معتاد به میان می آید ناخودآگاه ذهنمان به سمت انواع مخدر های سنتی و صنعتی می رود و مصرف کننده این گونه مخدرها را معتاد به شمار میاوریم . اگر سوال شود که چرا تنها مصرف مخدرهای مانند تریاک ،کراک ،کوکاین و شیشه …. جز اعتیاد بشمار می آوریم و فرد مصرف کننده را معتاد می نامیم ؛ شاید پاسخمان این شاید دفعات و میزان مصرف و زیان مالی و جانی که فر به خود ،خانواده و جامعه می زند دلیل این برچسب است که تاحدودی می تواند پاسخ قانع کننده ای به نظر برسد .
حال نکته ای که باید در مورد آن تأمل بیشتری کرد، عرضه و استفاده از قلیان با انواع تنباکو های طعم دار است که در سال های اخیر مورد توجه و اقبال جوانان قرار گرفته .. و عواملی همچون کم هزینه بودن، در دسترس بودن ، نبود قوانین کافی و نبود ضمانت اجرایی لازم این قوانین در ارتباط با عرضه کنندگان و مصرف کنندگان و همچنین سیاست های یک بام و دوهوای مسئولان در این امر؛ سبب رونق و گسترش استفاده از قلیان در بین قشر جوان شده است .
در مورد عدم ضمانت اجرایی قوانین مربوط به این امر می توان به قانون منع استفاده از قلیان در قهوه خانه ها و مکان های تفریحی اشاره کرد در صورتی که اگر این قانون به طور کامل اجرای می شد، نه تنها دیگر هر روز شاهد اظهار نظرهای متفاوت و ضد نقیض از مسئولان ذی ربط در این مورد نبودیم بلکه در کمال تأسف نمی دیدیم که در فرهنگ متعالی مردم ایران کهن که ریشه در تمدنی کهنسال دارد یک ضد ارزش به ارزش بین جوانان تبدیل شده است.
اما در کنار تمام این اتفاقات نامبارک، اظهارات برخی از مسئولان که نه تنها در تقبیح این گونه اعمال و هنجارشکنی ها سخن نمی رانند بلکه نوعی مشوق و حمایت مستقیم درجهت ترویج این امر محسوب می شود، بسیار تعجب آور و ناراحت کننده است.
اظهار نظرات رییس اسبق آموزش و پرورش که باید دغدغه مند مسائل فرهنگی ، تربیتی و آموزشی باشد دیگر جای هیچ گونه حرفی برای ما نمی گذارد.
اظهار نظری که شاید بیشتر زنان قلیان کش را مورد هدف قرار داده است و از حقوق آنها دفاع می کند !! موجب شکسته شدن قبه استفاده از قلیان در بین زنان جامعه به عنوان مادران و همسران است .
دختر جوان، همسر جوان و مادری که کودکی شیرخوار یا جنینی در شکم دارد در این اظهار نظر استثنی نشده است.
از بعد اجتماعی این قضیه که بگذریم, جناب نجفی یا اطاعات کافی در مورد ضررو زیان مصرف اینگونه مواد بر ریه و دستگاه تفسی ندارند !! یا اصلا به ذهنشان نرسیده است که دختری که اکنون برای تفریح در تفرجگاه در هوای آزاد با دود قلیان شادی اش را نشان می دهد و قلیان می کشد، فردا در تنهایی و در برابر کوچک ترین پیش آمدی به سیگار و پک های آن پناهند می شود و وای به روزی که چیزی بزرگ تر اذیتش کند در این صورت دیگر نیازی به پک زدن نیست بلکه مواد قوی تری روی کار خواهند آمد تا حقش را با خودکشی از خود بگیرد.
این دختر همان مادر فرزندانی است که باید سالم باشد تا بتواند جنینی سالم را در بدن خود رشد داده و باید درست تربیت شده باشد تا بتواند جامعه ای متعالی را تربیت کند .
مردم فهیم انقلاب اسلامی از مسئولان در سخنرانی هایشان این توقع را دارند که مسئولانه اظهار نظر کنند چرا که متأسفانه امروزه قشر خاصی از بانوان به انگیزه های مختلف اجتماعی و فرهنگی و روانشناسی گرایش به استفاده از قلیان را دارند .
و آنچه در این بین باید یاد آور شد ؛ باورهای سنتی و برداشت های سطحی است که در این رابطه وجود دارد . باورهای که خطر و مضرات استفاده از قلیان را کم و ناچیز می شمرد و گاهی نیز حتی کمتر از سیگار !!
باید گفته شود که تنباکوهای طعم دار به دلیل مواد شیمایی که در طمع بخشی آن استفاده می شود و همچنین عبور این مواد شیمیایی از آب تأثیرات مخرب تری برای فرد دارد و هم اکنون درکشور سالانه ۶ نفر در اثر مصرف اینگون دخانیت به بیماری های قلبی عروقی و تنگی تنفس و انواع سرطان ها مبتلا می شوند و هزینه های درمانی سنگینی را متحمل خانواده و نظام بهداشتی و درمانی کشور می کنند .
حال به این نکته توجه داشت که اگر در جهت رفع و یا اصلاح یک ناهنجاری در جامعه کاری تاثیر گذار صورت نمی گیرد .نیازی هم به مصاحبه های که تنها مرجعی برای تصدیق این بی هنجاری در بین مصرف کنندگان می شود نیست .
توصیه ما در مورد این اظهار نظرهای عجیب ! دور از ذهن ! از طرف یک مسئول فرهنگی ، تربیتی و آموزشی این است که « آتشی را که نمی توانید خاموش کنید آن را شعله ور تر نکنید.»
آخرین مطالب
- ■امام جمعه جدید سرپلذهاب آغاز بکار کرد
- ■دستهروی باشکوه هیئت عزاداری صاحبالزمان(عج) تا حرم مطهر احمد بن اسحاق(ره)
- ■تجلیل از ۱۰۰ خانواده معظم شهدا در اسلامآبادغرب و ماهیدشت با حضور مسئولان ملی و استانی
- ■رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس: حل مشکلات معیشتی و درمانی ایثارگران اولویت جدی مجلس و دولت است
- ■رئیس دادگستری سرپلذهاب: ۵۲ درصد پروندهها با صلح و سازش مختومه میشود
- ■مراسم عزاداری هشتمین شب ماه محرم در جوار حرم مطهر احمد بن اسحاق(ره) برگزار شد
- ■دادستان سرپلذهاب: رضایت مردم از عملکرد دادگستری نتیجه تلاش شبانهروزی مجموعه قضایی است
- ■فرماندار کرمانشاه: مقاومت ملت ایران در جنگ ۱۲ روزه، محاسبات دشمن را بر هم زد
- ■حجتالاسلام حسین سلیمی به عنوان امام جمعه سرپلذهاب منصوب شد
- ■دیدار مسئولان قضایی سرپلذهاب با امام جمعه؛ آغاز هفته قوه قضاییه با تأکید بر عدالت و خدمت
پربازدیدترین ها
- ■طنین «روله لای لای، علی لای لای» در سرپلذهاب؛ اشک و عشق مادران حسینی در جوار حرم احمد ابن اسحاق(ره)
- ■همنوایی مادران سرپلذهاب با نالههای رباب(س)؛ اجتماع باشکوه شیرخوارگان حسینی در حرم احمد بن اسحاق(ع)
- ■پنجم محرم؛ طنین «یا حسین(ع)» در جوار حرم مطهر احمد بن اسحاق(ره) سرپلذهاب
- ■امام جمعه موقت سرپلذهاب: ملت ایران با تبعیت از رهبری و حفظ وحدت، از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد
- ■حضور پرشور مردم سرپلذهاب در آیین عبادی ـ سیاسی نماز جمعه
- ■فرمانده تیپ ۷۱ ابوذر در یادواره شهدای جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان: ملت ایران هرگز در برابر زورگویان سر فرود نخواهد آورد
- ■بازدید سرزده دادستان و تعزیرات از جایگاههای سوخت سرپلذهاب؛ برخورد قاطع با متخلفان
- ■گهوارههای حسینی به حرکت درآمدند؛ حماسه مادران سرپلذهاب در سوگ ششماهه کربلا
- ■سرپلذهاب میزبان یادواره شهدای جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان؛ تجدید میثاق با راه شهیدان مقاومت
- ■تعریض محور زرینجوب به گلمکبود با اعتبار نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان وارد فاز اجرایی شد.
- ■شب پنجم محرم به نام حضرت زهیر(ع)؛ نوای «لبیک یا حسین(ع)» در مسجد صاحبالزمان(عج) سرپلذهاب طنینانداز شد
- ■بازگشایی رسمی مرز تیلهکو ۱۵ تیرماه با حضور استاندار کرمانشاه انجام میشود.
- ■اجرای ۳۶۱ طرح اشتغالزایی برای مددجویان کمیته امداد سرپلذهاب با پرداخت ۷۲ میلیارد تومان تسهیلات
- ■شب حضرت قاسم(ع) در سرپلذهاب؛ تجدید میثاق نوجوانان حسینی با مکتب عاشورا
- ■مدیر مرکز افق حرم احمد بن اسحاق(ره): محرم، میدان بصیرت، ولایتمداری و ایستادگی در برابر ظلم است
- ■مراسم عزاداری شب ششم محرم در هیئت لثارات الحسین(ع)
- ■بیشترین آسفالت راههای استان در سرپلذهاب اجرا شده است/ بازدید فرماندار از سه قطعه پروژه راهسازی شهرستان
- ■امام جمعه سرپلذهاب: سوگواره «احلی من العسل» الگوی تربیتی نوجوانان در مکتب عاشورا است
- ■امام جمعه سرپلذهاب: هفته قوه قضائیه فرصتی برای تبیین خدمات دستگاه عدالت است
- ■سوگواره «احلی من العسل» با حضور نوجوانان حسینی در حرم احمدبن اسحاق(ره) سرپلذهاب برگزار شد
آتشی را که نمی توانید خاموش کنید، شعله ورتر نسازید: با غلیان احساسات استفاده از قلیان را مجاز ندانیم مسئولان، مسئولانه برخورد کنند
عرضه و استفاده از قلیان با انواع تنباکو های طعم دار است که در سال های اخیر مورد توجه و اقبال جوانان قرار گرفته .. و عواملی همچون کم هزینه بودن، در دسترس بودن ، نبود قوانین کافی و نبود ضمانت اجرایی لازم این قوانین در ارتباط با عرضه کنندگان و مصرف کنندگان و همچنین سیاست های یک بام و دوهوای مسئولان در این امر سبب رونق و گسترش استفاده از قلیان در بین قشر جوان شده است .
هرگاه سخن از اعتیاد و فرد معتاد به میان می آید ناخودآگاه ذهنمان به سمت انواع مخدر های سنتی و صنعتی می رود و مصرف کننده این گونه مخدرها را معتاد به شمار میاوریم . اگر سوال شود که چرا تنها مصرف مخدرهای مانند تریاک ،کراک ،کوکاین و شیشه …. جز اعتیاد بشمار می آوریم و فرد مصرف کننده را معتاد می نامیم ؛ شاید پاسخمان این شاید دفعات و میزان مصرف و زیان مالی و جانی که فر به خود ،خانواده و جامعه می زند دلیل این برچسب است که تاحدودی می تواند پاسخ قانع کننده ای به نظر برسد .
حال نکته ای که باید در مورد آن تأمل بیشتری کرد، عرضه و استفاده از قلیان با انواع تنباکو های طعم دار است که در سال های اخیر مورد توجه و اقبال جوانان قرار گرفته .. و عواملی همچون کم هزینه بودن، در دسترس بودن ، نبود قوانین کافی و نبود ضمانت اجرایی لازم این قوانین در ارتباط با عرضه کنندگان و مصرف کنندگان و همچنین سیاست های یک بام و دوهوای مسئولان در این امر؛ سبب رونق و گسترش استفاده از قلیان در بین قشر جوان شده است .
در مورد عدم ضمانت اجرایی قوانین مربوط به این امر می توان به قانون منع استفاده از قلیان در قهوه خانه ها و مکان های تفریحی اشاره کرد در صورتی که اگر این قانون به طور کامل اجرای می شد، نه تنها دیگر هر روز شاهد اظهار نظرهای متفاوت و ضد نقیض از مسئولان ذی ربط در این مورد نبودیم بلکه در کمال تأسف نمی دیدیم که در فرهنگ متعالی مردم ایران کهن که ریشه در تمدنی کهنسال دارد یک ضد ارزش به ارزش بین جوانان تبدیل شده است.
اما در کنار تمام این اتفاقات نامبارک، اظهارات برخی از مسئولان که نه تنها در تقبیح این گونه اعمال و هنجارشکنی ها سخن نمی رانند بلکه نوعی مشوق و حمایت مستقیم درجهت ترویج این امر محسوب می شود، بسیار تعجب آور و ناراحت کننده است.
اظهار نظرات رییس اسبق آموزش و پرورش که باید دغدغه مند مسائل فرهنگی ، تربیتی و آموزشی باشد دیگر جای هیچ گونه حرفی برای ما نمی گذارد.
اظهار نظری که شاید بیشتر زنان قلیان کش را مورد هدف قرار داده است و از حقوق آنها دفاع می کند !! موجب شکسته شدن قبه استفاده از قلیان در بین زنان جامعه به عنوان مادران و همسران است .
دختر جوان، همسر جوان و مادری که کودکی شیرخوار یا جنینی در شکم دارد در این اظهار نظر استثنی نشده است.
از بعد اجتماعی این قضیه که بگذریم, جناب نجفی یا اطاعات کافی در مورد ضررو زیان مصرف اینگونه مواد بر ریه و دستگاه تفسی ندارند !! یا اصلا به ذهنشان نرسیده است که دختری که اکنون برای تفریح در تفرجگاه در هوای آزاد با دود قلیان شادی اش را نشان می دهد و قلیان می کشد، فردا در تنهایی و در برابر کوچک ترین پیش آمدی به سیگار و پک های آن پناهند می شود و وای به روزی که چیزی بزرگ تر اذیتش کند در این صورت دیگر نیازی به پک زدن نیست بلکه مواد قوی تری روی کار خواهند آمد تا حقش را با خودکشی از خود بگیرد.
این دختر همان مادر فرزندانی است که باید سالم باشد تا بتواند جنینی سالم را در بدن خود رشد داده و باید درست تربیت شده باشد تا بتواند جامعه ای متعالی را تربیت کند .
مردم فهیم انقلاب اسلامی از مسئولان در سخنرانی هایشان این توقع را دارند که مسئولانه اظهار نظر کنند چرا که متأسفانه امروزه قشر خاصی از بانوان به انگیزه های مختلف اجتماعی و فرهنگی و روانشناسی گرایش به استفاده از قلیان را دارند .
و آنچه در این بین باید یاد آور شد ؛ باورهای سنتی و برداشت های سطحی است که در این رابطه وجود دارد . باورهای که خطر و مضرات استفاده از قلیان را کم و ناچیز می شمرد و گاهی نیز حتی کمتر از سیگار !!
باید گفته شود که تنباکوهای طعم دار به دلیل مواد شیمایی که در طمع بخشی آن استفاده می شود و همچنین عبور این مواد شیمیایی از آب تأثیرات مخرب تری برای فرد دارد و هم اکنون درکشور سالانه ۶ نفر در اثر مصرف اینگون دخانیت به بیماری های قلبی عروقی و تنگی تنفس و انواع سرطان ها مبتلا می شوند و هزینه های درمانی سنگینی را متحمل خانواده و نظام بهداشتی و درمانی کشور می کنند .
حال به این نکته توجه داشت که اگر در جهت رفع و یا اصلاح یک ناهنجاری در جامعه کاری تاثیر گذار صورت نمی گیرد .نیازی هم به مصاحبه های که تنها مرجعی برای تصدیق این بی هنجاری در بین مصرف کنندگان می شود نیست .
توصیه ما در مورد این اظهار نظرهای عجیب ! دور از ذهن ! از طرف یک مسئول فرهنگی ، تربیتی و آموزشی این است که « آتشی را که نمی توانید خاموش کنید آن را شعله ور تر نکنید.»
هرگاه سخن از اعتیاد و فرد معتاد به میان می آید ناخودآگاه ذهنمان به سمت انواع مخدر های سنتی و صنعتی می رود و مصرف کننده این گونه مخدرها را معتاد به شمار میاوریم . اگر سوال شود که چرا تنها مصرف مخدرهای مانند تریاک ،کراک ،کوکاین و شیشه …. جز اعتیاد بشمار می آوریم و فرد مصرف کننده را معتاد می نامیم ؛ شاید پاسخمان این شاید دفعات و میزان مصرف و زیان مالی و جانی که فر به خود ،خانواده و جامعه می زند دلیل این برچسب است که تاحدودی می تواند پاسخ قانع کننده ای به نظر برسد .
حال نکته ای که باید در مورد آن تأمل بیشتری کرد، عرضه و استفاده از قلیان با انواع تنباکو های طعم دار است که در سال های اخیر مورد توجه و اقبال جوانان قرار گرفته .. و عواملی همچون کم هزینه بودن، در دسترس بودن ، نبود قوانین کافی و نبود ضمانت اجرایی لازم این قوانین در ارتباط با عرضه کنندگان و مصرف کنندگان و همچنین سیاست های یک بام و دوهوای مسئولان در این امر؛ سبب رونق و گسترش استفاده از قلیان در بین قشر جوان شده است .
در مورد عدم ضمانت اجرایی قوانین مربوط به این امر می توان به قانون منع استفاده از قلیان در قهوه خانه ها و مکان های تفریحی اشاره کرد در صورتی که اگر این قانون به طور کامل اجرای می شد، نه تنها دیگر هر روز شاهد اظهار نظرهای متفاوت و ضد نقیض از مسئولان ذی ربط در این مورد نبودیم بلکه در کمال تأسف نمی دیدیم که در فرهنگ متعالی مردم ایران کهن که ریشه در تمدنی کهنسال دارد یک ضد ارزش به ارزش بین جوانان تبدیل شده است.
اما در کنار تمام این اتفاقات نامبارک، اظهارات برخی از مسئولان که نه تنها در تقبیح این گونه اعمال و هنجارشکنی ها سخن نمی رانند بلکه نوعی مشوق و حمایت مستقیم درجهت ترویج این امر محسوب می شود، بسیار تعجب آور و ناراحت کننده است.
اظهار نظرات رییس اسبق آموزش و پرورش که باید دغدغه مند مسائل فرهنگی ، تربیتی و آموزشی باشد دیگر جای هیچ گونه حرفی برای ما نمی گذارد.
اظهار نظری که شاید بیشتر زنان قلیان کش را مورد هدف قرار داده است و از حقوق آنها دفاع می کند !! موجب شکسته شدن قبه استفاده از قلیان در بین زنان جامعه به عنوان مادران و همسران است .
دختر جوان، همسر جوان و مادری که کودکی شیرخوار یا جنینی در شکم دارد در این اظهار نظر استثنی نشده است.
از بعد اجتماعی این قضیه که بگذریم, جناب نجفی یا اطاعات کافی در مورد ضررو زیان مصرف اینگونه مواد بر ریه و دستگاه تفسی ندارند !! یا اصلا به ذهنشان نرسیده است که دختری که اکنون برای تفریح در تفرجگاه در هوای آزاد با دود قلیان شادی اش را نشان می دهد و قلیان می کشد، فردا در تنهایی و در برابر کوچک ترین پیش آمدی به سیگار و پک های آن پناهند می شود و وای به روزی که چیزی بزرگ تر اذیتش کند در این صورت دیگر نیازی به پک زدن نیست بلکه مواد قوی تری روی کار خواهند آمد تا حقش را با خودکشی از خود بگیرد.
این دختر همان مادر فرزندانی است که باید سالم باشد تا بتواند جنینی سالم را در بدن خود رشد داده و باید درست تربیت شده باشد تا بتواند جامعه ای متعالی را تربیت کند .
مردم فهیم انقلاب اسلامی از مسئولان در سخنرانی هایشان این توقع را دارند که مسئولانه اظهار نظر کنند چرا که متأسفانه امروزه قشر خاصی از بانوان به انگیزه های مختلف اجتماعی و فرهنگی و روانشناسی گرایش به استفاده از قلیان را دارند .
و آنچه در این بین باید یاد آور شد ؛ باورهای سنتی و برداشت های سطحی است که در این رابطه وجود دارد . باورهای که خطر و مضرات استفاده از قلیان را کم و ناچیز می شمرد و گاهی نیز حتی کمتر از سیگار !!
باید گفته شود که تنباکوهای طعم دار به دلیل مواد شیمایی که در طمع بخشی آن استفاده می شود و همچنین عبور این مواد شیمیایی از آب تأثیرات مخرب تری برای فرد دارد و هم اکنون درکشور سالانه ۶ نفر در اثر مصرف اینگون دخانیت به بیماری های قلبی عروقی و تنگی تنفس و انواع سرطان ها مبتلا می شوند و هزینه های درمانی سنگینی را متحمل خانواده و نظام بهداشتی و درمانی کشور می کنند .
حال به این نکته توجه داشت که اگر در جهت رفع و یا اصلاح یک ناهنجاری در جامعه کاری تاثیر گذار صورت نمی گیرد .نیازی هم به مصاحبه های که تنها مرجعی برای تصدیق این بی هنجاری در بین مصرف کنندگان می شود نیست .
توصیه ما در مورد این اظهار نظرهای عجیب ! دور از ذهن ! از طرف یک مسئول فرهنگی ، تربیتی و آموزشی این است که « آتشی را که نمی توانید خاموش کنید آن را شعله ور تر نکنید.»