پربازدیدترین ها

سرویس: ویژه کد خبر: 71607 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴

نگاهی به آنچه در انتخابات شورای عالی استان کرمانشاه گذشت

نگاهی به آنچه در انتخابات شورای عالی استان کرمانشاه گذشت

 مدتی است که برگزاری انتخابات تعیین اعضای هیات رییسه شورای عالی استان کرمانشاه با چالش هایی مواجه شده است.

در دور اول این انتخابات که با حضور معاون امور عمرانی استانداری و نیز نمایندگانی از شوراهای 14شهرستان استان برگزار شد، سه نفر خود را نامزد کردند که نمایندگان شهرهای صحنه، اسلام آبادغرب و دالاهو بودند اما در حالتی عجیب دو تن از نامزدها در عدد هفت مساوی شدند و حتی نامزد سوم به خودش هم رای نداد! بدین ترتیب جرقه های یک تنش دنباله دار بر سر نحوه برگزاری این انتخابات، لابی گری های پیش از آغاز جلسه، نبود برنامه از سوی نامزدها و حتی عدم شناخت نمایندگان شوراهای این 14 شهرستان از همدیگر زده شود. در دور دوم نیز تلاش ها بی نتیجه ماند و همچنان سایه 7=7 بر اعضای چهارده گانه سایه گستر بود بطوری که ناگزیر کار به دور سوم و جلسه پایانی که البته بسیار تنش زا و ملتهب بود، رسید و اینجا بود که به حکم قرعه! تکلیف روشن شد رویه ای که اینک مورد اعتراض برخی از اعضا واقع شده است. * معترضان چه می گویند؟ ˈنبی کرمیˈ از شورای شهر روانسر و ˈسیامک الیاس پورˈ از شورای شهر قصرشیرین از جمله معترضان به نتیجه این انتخابات که به گفته آنها با قرعه کشی و بدون رعایت موازینی که قانونگذار بر آنها تصریح دارد، برگزار شده است. این دو عضو شورای شهرهای یاد شده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ایرادهای زیر را به انتخابات شورای عالی استان وارد می دانند و خواستار پاسخگویی مراجع ذیربط هستند: - گرچه دو مرحله انتخابات با حضور معاون امور عمرانی استانداری و با امضای مدیرکل شهر و روستای استانداری برگزار شد اما از آنجایی که براساس نص صریح قانون باید شخص استاندار بر این انتخابات نظارت کند، ولی استاندار در آن حضور نداشته لذا از این نظر محل اشکال است. - لابی گری ها و اعمال نفوذهایی که برای یارگیری از سوی برخی نامزدها صورت گرفت مانند مهمانی دادن به برخی اعضا در شهرداری و اعلام حمایت برخی مسوولان مبنی بر رای دادن به شخص خاصی که فیلم آن نیز وجود دارد، دلیل دیگری بر غیرقابل پذیرش بودن نتیجه انتخابات شورای عالی استان است. - مرحله سوم این انتخابات که تنها با دعوت تلفنی و نه کتبی از سوی استاندار و بدون حضور مدیریت ارشد استان و یا معاونین وی تنها با حضور کارشناسان برگزار شد نیز ایراد دیگری است که معترضان به این انتخابات وارد دانسته اند. - نکته دیگری که این دو عضو معترض شورا به آن اشاره می کنند و از آن به عنوان سندی بر تخلف رخ داده، یاد کرده اند این است که یکی از نامزدها ظاهرا چهار رای از منطقه اورامانات داشته ولی به گفته آنها بدون هیچ توجیه قانونی به یکباره اعلام شده که این شخص به عنوان نماینده شورای عالی انتخاب می شود و سایرین باید شانس خود را در قرعه کشی بیازمایند که امری عجیب است. - ایرادی دیگر از نگاه این دو عضو شورا این است که براساس قانون، رییس شورای عالی استان برای مدت دو سال و شورای عالی و حل اختلاف هم برای مدت چهار سال باید انتخاب شوند اما در مرحله سوم این انتخابات به قید قرعه که صورتجلسه آن نیز وجود دارد، رییس شورای عالی برای مدت یکسال و نایب رییس و نماینده دوم شورای عالی و حل اختلاف نیز به قید قرعه انتخاب شده اند و در اقدامی صوری و از قبل هماهنگ شده رییس با 14 رای برای یکسال و نایب رییس و شورای حل اختلاف همگی با 14 رای بین اعضا تقسیم شده اند. - آنها در ادامه، این سووال را مطرح می کنند که اگر انتخابات به صورت مخفیانه و با دعوت استاندار برگزار شده چرا متن دعوتنامه استاندار و حضور وی و نیز رای گیری مخفیانه در این فرآیند را در رسانه ها منتشر نمی کنند تا مردم بدانند واقعیت چیست؟ - نکته پایانی این دو عضو شورای شهر معترض به فرآیند برگزاری و نتیجه انتخابات شورای عالی استان این است که طبق نص صریح قانون، نماینده شورای حل اختلاف باید پس از تشکیل هیات رییسه و با دعوت رییس شورا در جلسه بعد با رای گیری مخفی انتخاب شود نه اینکه در همان جلسه با قرعه کشی و بین دو نفر تقسیم شود. * موضع استانداری کرمانشاه چیست؟ خبرنگار ایرنا ابتدا با مدیرکل دفتر شهر و روستای استانداری در مورد این ادعا که وی در جلسه به صورت علنی از حاضران خواسته تا به نفع فرد خاصی رای بدهند، صحبت کرد. ˈآرین جوادیانˈ بشدت طرفداری اش از شخص خاصی را تکذیب کرد و گفت: بنده نماینده 30 شهر و شهرداری در استان هستم و هرگز برای شورای عالی از شخص خاصی طرفداری نکرده ام. در ادامه، با معاون امور عمرانی استانداری که از طرف استاندار، برگزاری سه دور نشست انتخابات شورای عالی استان به وی تفویض شده بود، صحبت کرد. ˈحیدر مطاعیˈ ابتدا گفت که برای استاندار و همه اعضای دولتی حاضر در جلسات یاد شده، مهم این بوده که فردی قوی و با قدرت چانه زنی بالا انتخاب شود زیرا قرار است که فرد انتخاب شده در تهران و در نشست ها حضور یابد و باید نماینده خوبی برای استان باشد و به قولی آبروداری کند. وی افزود: ما برای این انتخابات افزون بر 10 ساعت جلسه قبلی با اعضای شوراها داشتیم و از آنان خواستیم که بین خودشان به توافق برسند و آنکه که توانمندی بیشتری دارد را معرفی کنند ضمن اینکه هرگز از طرف مجموعه استانداری موضعی به نفع شخص خاصی اتخاذ نشده است. وی انجام قرعه کشی را خواسته خود اعضا عنوان کرد و گفت: بعد از برگزاری دو دور نشست با اعضا، فرآیند رای گیری به نتیجه ای منجر نشد و بنا به خواست اعضا بود که در نشست سوم با قرعه کشی نماینده استان در شورای عالی کشور انتخاب شد. مطاعی در پاسخ به این ادعا که استاندار در نشست ها حضور نداشته و به تعبیر برخی اعضای معترض این یک تخلف است، گفت: در نشست اول قرار بر این بود که اعضا به توافقی برسند و استاندار در میانه های جلسه به حاضران ملحق شوند ضمن اینکه آقای رضایی بابادی همزمان با برگزاری آن نشست، در یکی از اتاق های مجاور در جلسه دیگری بود و اعلام آمادگی کرد که هرگاه اعضا به توافق رسیدند، ایشان هم وارد جلسه می شوند اما متاسفانه چنین نشد و توافقی میان اعضا صورت نگرفت. معاون عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: براساس قانون باید در همان جلسه اول و با حضور استاندار تکلیف نماینده استان در شورای عالی مشخص می شد اما وقتی اعضا به تفاهم نرسیدند و بر روی فردی که شایستگی دارد اجماع نکردند، ما باز هم در جلسه ای با اعضا از آنها خواستیم که برای منافع و آبروی استان هم که شده، دست از منیت ها بردارند و یک نفر را معرفی کنند اما دریغ که باز هم این تلاش ما به نتیجه نرسید لذا کار به جلسه سوم کشیده شد که با تداوم همان فرآیند نافرجام رای گیری و بنا به خواست اعضا، کار به قرعه کشی انجامید که استانداری هیچ دخل و تصرفی در این وضعیت نداشته است. وی گفت: بنده با قرعه کشی حتی اگر قانونی هم باشد مخالفم زیرا بر این باورم که در قرعه کشی ممکن است حقی از افراد شایسته ضایع شود و منافع استان آسیب ببیند ولی اگر به چنین نتیجه ای رسیده، قطعا خواست اعضا بوده است. وی گفت: همه این اقدامات در قالب صورتجلسه امضا شده وجود دارد و درست نیست که برخی آقایان بخواهند شبهه ایجاد کنند و مثلا عدم حضور استاندار را بهانه کنند حال من این سووال را می پرسم که آیا درست بود در نشست سوم که بسیار پرتنش بود و فضایی نامساعد داشت، استاندار حضور می یافت و برخی کلمات و رفتارهای دور از شان را می شنید یا می دید؟ وی همچنین در پاسخ به این ادعا که دوره انتخاب رییس شورای عالی بر اساس قانون باید دو ساله باشد ولی اکنون به یکسال تبدیل شده، گفت: این مورد هم با نظر اعضا انجام شده و برای اینکه ناگزیر باید نماینده ای در مرکز می داشتیم چنین کاری صورت گرفت. وی در عین حال، گفت: که بر اساس اعلام آقای بیگلری (معاون دفتر شهری) همه فرآیند این انتخابات طبق مقررات برگزار شده است. مطاعی در پایان از معترضان و ناراضیان نسبت به این انتخابات، خواست که برای اثبات ادعاهای خود باید با سند و مدرک حرف بزنند در حالیکه صورتجلسه هر سه دور این نشست ها با امضای بنده و استاندار کرمانشاه موجود است. با این حال اکنون این انتخابات با هر کیفیتی، برگزار شده و ˈجبار گوهریˈ از شورای شهر کرمانشاه هم به عنوان نماینده استان در شورای عالی انتخاب شده است ولی سه دور نشست و افزون بر 10 ساعت زمانی که مصروف انتخاب یک نماینده برای چانه زنی در وزارت کشور و شورای عالی کشور شد گواه این مدعاست تعامل و فرهنگ کار جمعی و شورایی بسیار ضعیف است و کیست که نداند این رویه ها در نهایت به منافع استان و شهرهای ما آسیب می رسانند. images (1)